SOTSJI: - Vi skal ikke gjøre noe sånt uten å snakke med kunden. Og vi beklager at det her har fremkommet på en slik måte at vi har tatt oss til rette, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

DN skriver i en artikkel at reisearrangøren Runolv Stegane reagerer kraftig på SAS’ fremgangsmåte.

Stegane har betalt nær tre millioner kroner for å chartre fem SAS-fly tur-retur Sotsji under OL. Da SAS’ egne rutefly ikke hadde plass til Sotsji-passasjerenes bagasje, sendte SAS bagasjen med Steganes chartrede fly.

- Dette er flykapring. De har tatt seg inn på et fly som jeg disponerer uten en avtale med meg, sa Stegane til DN.

Johansen mener «flykapring» er en svært drøy betegnelse for det som skjedde. Han bekrefter at de sendte bagasjen med Steganes fly, men presiserer at flyet ble oppgradert til et større fly enn Stegane opprinnelig skulle ha. Dermed regnet SAS med at Stegane også ville være fornøyd.

- Vi antok at kunden ville setter pris på et større fly og den økte komforten dette ville gi passasjerene.

- Men flyet hans var jo i utgangspunktet bare halvfullt, så et større fly bidro ikke så veldig mye til mer komfort?

- Likevel antok vi at han ville sette pris på dette og ikke at dette skulle bli noe negativt.

Flyselskapet sa til DN at det hadde kontakt med Steganes agent, selskapet Airbroker, om å sende bagasjen med flyet. Det avviser Airbroker bestemt.

«Som megler er vi ikke i en posisjon til å ta beslutninger – hverken på vegne av kunde eller flyselskap», opplyser selskapet.

Stegane mener argumentasjonen til SAS er drøy.

- SAS lyver når de hevder at de hadde en avtale. De hadde ingen avtale, sier han.

Han har krevd 250.000 kroner av SAS. For dette beløpet kan SAS sende så mye bagasje selskapet vil med Steganes charterfly, også tilbake når OL er over.

- SAS bør nå i tråd med normal folkeskikk ta direkte kontakt med meg og gjøre opp for seg, sier Stegane.

SAS har tilbudt Stegane 50.000 kroner.

- Jeg tror helt sikkert at de fleste synes at tusen kroner per kolli er en bra pris når det normalt skulle vært gratis, sier Johansen.

Han sier et eventuelt høyere krav vil bli gjenstand for saksbehandling dersom det kommer.

Johansen sier det er en etablert praksis i flybransjen at bagasje kan sendes på andre flyselskaper uten ekstra kostnad.

- Det er nedfelt i IATA-resolusjonene, og det finnes en gentleman’s agreement om at fremsendelse av bagasje skal skje gratis på andre fly og hos andre selskaper.

- Men Stegane var åpenbart ikke del av denne avtalen, og kommunikasjonen viser at dere ga blaffen i kravene han stilte, og bare fylte opp flyet?

- I den grad det har virket sånn så beklager jeg det. Kommunikasjonen har nok vært preget av at det ligger en bransjestandard i bunnen her.

- Vil dere også sende SAS-bagasje med Steganes fly når passasjerene skal hjem etter OL?

- Om han vil få en slik henvendelse kjenner jeg ikke til på nåværende tidspunkt, men dette vil vi søke å få en avkl#229 på i forkant. Vi har i alle fall ikke ønske om å fremstå som om vi tar oss til rette, om vi kommer med en slik forespørsel, som vil være til det beste for begge parter, sier Johansen.

Les også: Beskylder SAS for flykapring

Mest lest på DN.no i dag:
Plan B: Kjøpe et flyselskap
Spetalen vil bygge «antisosialistisk» vokskabinett
Her selger luksusbiler for tregangen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.