Det sa avtroppende konsernsjef Mats Jansson i SAS under selskapets kvartalspresentasjon onsdag.

- Det er fortsatt et sterkt prispress, og det er for lavt prisnivå i Europa og Skandinavia. Det er et forhold som må løses, sier han.

Jansson sender også et stikk til Norwegian, som bidrar til spesielt lave priser i Norge, etter SAS' mening.

- Ikke minst har vi en sterk konkurranse på norske flyvninger hvor vi konkurrerer med Norwegian og prispresset er størst, sa Jansson.

Han la til at det er bra at yielden (inntekten per solgte flysete, red.anm) ikke lengre er "i fritt fall", selv om presset fortsatt er nedover.

1 mill. lavprisbilletter
- Noen analytikere mener at vi har fokusert for lite på inntektene, på topplinjen. Vi mener at vi har vært aktive i forhold med våre kunder i forhold til dette, sa Janson.

Konsernsjefen viste også at de i dag presenterer sitt største salg noen sinne, med over en million lavprisbilletter.

Les også:
SAS overrasker

Her er SAS' hovedutfordringer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.