SAS har slitt lenge, og tallene for fjerde kvartal 2009 er mye verre enn ventet. Nå vil flyselskapet fylle kassen med fem milliarder kroner, og de største aksjonærene har sagt ja.

Den norske stat, som eier 14 prosent av flyselskapet, stiller også opp - men har strenge krav for å bidra med penger.

Krever kraftige kostnadsreduksjoner
- Vi har satt klare krav for å delta i SAS-emisjonen. Vi har krevd kraftige kostnadsreduksjoner samt at selskapet refinansierer lån som forfaller i år. Vi mener at med disse tiltakene vil SAS være konkurransedyktig, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

  Regjeringen tar forbehold om at Stortinget gir sitt samtykke til emisjonen og at emisjonsvilkårene er akseptable og markedsmessige. Statens andel i emisjonen vil i så fall utgjøre om lag 575 millioner norske kroner.

Det er bare et år siden sist SAS hentet friske penger, da hentet de seks milliarder kroner fra eierne:
Klart for SAS-emisjon

Foreningene i SAS møtte ledelsen i SAS i går kveld i Stockholm, i forbindelse med dagens presentasjon av regnskapet for SAS AB.

Foreningene har akseptert og tilsluttet seg organisasjonsendringen, som ifølge nettstedet sentraliserer ytterligere konsernet og forsterker forretningsplanen, ifølge Kabin.no.

Kutt på 2 mrd
De største aksjeeierne har sagt ja til å bidra med kapital i emisjonen under følgende forutsetning:

Ytterligere kostnadsreduksjoner på 2 milliarder svenske kroner hvorav 500 millioner for piloter og kabinansatte i Norge, Sverige og Danmark.

Samtlige foreninger for kabinansatte og piloter i SAS AB har signert et felles dokument som forplikter de flyvende til denne kostnadsreduksjonen snarest.

- Når både selskap, ansatte, banker og eiere bidrar, kan SAS bli et konkurransedyktig selskap. Vi har analysert og vurdert de tiltakene som SAS-ledelsen foreslår. Vår bedømmelse er at planen er en forutsetning for å skape et konkurransedyktig SAS og gi svenske skattebetalere en markedsmessig avkastning på den investerte kapitalen, sier Sveriges næringsminister Maud Olofsson til affärsvärlden.se.

Les også:

SAS-piloter snart i mål

Taushet om påstått pengemangel i SAS (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.