- Jeg var litt skeptisk til hvordan de nye kollegene mine ville reagere, siden vi SAS-piloter kommer fra en helt annen selskapskultur. Men jeg ble tatt godt imot og stortrives som "fersking", sier Svein Helge Stadsvik (42) - Norwegian-pilot siden februar.

Mens SAS har slitt tungt i motbakke, lagt ned ruter, gått på milliardsmell på milliardsmell og kvittet seg med tusenvis av ansatte, ekspanderer lavprisflyskapet Norwegian kraftig.

- Etter å ha vært pilot i SAS i nesten 12 år, mistet jeg jobben rett før jul. Når man kommer til et slikt veiskille, må man tenke seg nøye om og ta et valg: Skulle jeg fortsette å fly - eller bruke utdanningen min til å gjøre noe helt annet? Da jeg hørte rykter om at Norwegian planla å ansette 100 piloter i løpet av året, bestemte jeg meg. Jeg ville fortsette å fly, sier Stadsvik til DN.no.

Nye piloter på løpende bånd
Norwegian har i dag 530 piloter, og kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen opplyser at flyselskapets kapasitetsøkning naturlig øker behovet for mer arbeidskraft både i cockpiten og kabinen. En rekke nye ruter er opprettet det siste året, og passasjertrafikken stiger.

Les også:

Lover billigfly til Finland

- Siden årsskiftet har vi ansatt 30 tidligere SAS-piloter. Dette er veldig mange innenfor en bestemt yrkesgruppe, sier Sandaker-Nielsen til DN.no.

- De fleste er i aldersgruppen 40-50 år, bemerker han. Dermed er det ikke først og fremst piloter som har gått av med pensjon i SAS som Norwegian nå har fått med på laget.

- Er dette piloter som har mistet jobben i SAS som følge av alle kuttene?

Det ønsker ikke Lasse Sandaker-Nielsen å uttale seg om, men pilot Svein Helge Stadsvik forteller at de fleste som nå har gått over til konkurrenten, er SAS-piloter som ble ofre for sparekniven i flyselskapet.

 

Ble preget av usikkerheten
- En del sluttet av egen fri vilje, men de fleste ble overtallige i SAS og valgte å søke jobb hos Norwegian i stedet, sier han.

Han legger ikke skjul på at usikre tider gjorde det tøft å være ansatt i SAS mot slutten:

- Vi piloter er nok mer skjermet enn andre yrkesgrupper, men alle ansatte vil jo til en viss grad blir preget av å jobbe i et kriserammet selskap. Flyselskapenes veier er uransakelige, så det er skummelt å føle seg for trygg i en pilot-jobb. Men når man ser på utviklingen til Norwegian de siste årene, vil jeg tro at dette er det sikreste jeg kan drive med hvis jeg skal fortsette å fly, sier Stadsvik.

I flyverdenen styres alt av ansiennitet og alder. Men nesten 12 år i cockpit var likevel ikke nok til å beholde jobben i SAS.

- Nå er jeg igjen "yngste styrmann", men med den voldsomme ekspansjonen vi nå ser i Norwegian, er det fristende å begynne å jobbe her. For selv om man er forholdsvis ny i selskapet, vet man at det skal ansettes mange flere, og da har man jo en sjanse til å komme seg videre. Allerede nå har jeg mange bak meg på ansiennitetslisten. Jeg tror også Norwegian nyter godt av å ansette et ferdig SAS-produkt, sier Svein Helge Stadsvik.

 

- Stort engasjement
- Hva er den største forskjellen på å jobbe i SAS og Norwegian?

- Hmmm. Jeg trivdes veldig godt i SAS, men trives også veldig godt i Norwegian, så det er veldig vanskelig å svare på. Selskapsstrukturen er jo en helt annen her. Men fremfor alt er det er selvfølgelig morsomt å jobbe i et selskap som går så bra og hvor alle er så positive og engasjerte, sier Stadsvik.

Les også:
Anslår at Norwegian snart er størst
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.