Finanskrise, askeskyer, terror-trusler og «stenhard konkurranse» har ikke gjort jobben enkel for konsernsjef Mats Jansson i SAS.

Flykonsernet SAS har knapt tjent penger i dette årtusenet og eierne har skutt inn milliarder. På ti år er konsernet redusert fra 30.000 ansatte til vel 18.000 i dag.

At flyselskapet Norwegian og Bjørn Kjos stadig tar markedsandeler og kommer med utspill mot SAS, gjør helller ikke jobben lettere, skriver Dagens Næringsliv.

- Prioriterer ulønnsom vekst
Kjos gikk nylig ut i svensk presse og la frem sine planer for langdistansefly, og to dager etterpå la Norwegian ifølge Jansson frem et svært dårlig resultat.

- Jeg vil ha lønnsom vekst. Vår konkurrent Norwegian ser ut til å prioritere ulønnsom vekst, noe jeg ser på resultatene, sier Jansson til DN, og legger til at han er overrasket over at journalister så ukritisk svelger et slik pr-budskap fra Kjos.

Jansson reagerer også på de siste utspillene fra Kjos om at SAS flyr med gamle, utdaterte fly.

- Kjos virker mer å være i kommunikasjons- og underholdningsbransjen enn i flybransjen. Vår flåte er up-to-date, og vi har ikke behov nå for å kjøpe nye fly, konstaterer Mats Jansson.

Gjenåpner Oslo-New-York?
SAS har den siste tiden opplevd en stabilisering i inntektene og den såkalte yielden. Norwegian har hatt en mer negativ utvikling.

SAS vurderer nå blant annet å gjenåpne ruten Oslo-New York.

- Norge står for den største andelen av omsetningen i SAS, og det er pinlig at vi ikke har direkteruter ut fra Oslo, sier Jansson.

Oppstart vil kunne skje neste år. Jansson liten tro på overskudd for SAS i år, men målet er overskudd i 2011.

Bjørn Kjos i Norwegian er for tiden på seilferie og var igår ikke tilgjengelig for kommentar.

Les også: - En stor trussel mot SAS

<b>- Kaster stein i glasshus</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.