I forrige måned merket SAS for alvor effekten av flyselskapets ekspansjon på langdistanserutene.
Trafikken økte med 37,7 prosent, og bare på Business Class - som SAS kun tilbyr på langrutene sine - har trafikken vokst med 50 prosent.
Det bekrefter konstituert pressesjef Anna Vibeke Nielsen hos SAS i Danmark til flynettstedet Check-in.dk.
- Trafikkveksten og det økte antallet reisende på Business Class er et resultat av vår store langruteekspansjon og investering i nye kabiner og fabrikknye fly. Vi har økt antallet avganger på langrutene og åpnet nye direkteruter til Hong Kong, Los Angeles og Boston, sier hun.
Men det er ikke bare økt setekapasitet på langdistanserutene som er skyld i Business Class-fremgangen. Ifølge Nielsen har kundene tatt godt imot de nye kabinene.
Miami fra september
SAS tilbyr i dag rundt 6.400 Business Class-seter i uken på åtte langdistanseruter fra København, fire fra Stockholm samt én fra Oslo.
Det er plass til 32 passasjerer i Business Class på A330-flyene, mens A340-flyene er innredet med 40 Business Class-seter.
Fra 28. september i år kommer nok en rute på SAS' langdistansekart. Da starter SAS med flyvninger til Miami fra Oslo og København. I regnskapsåret 2015/16 forventes SAS å øke kapasiteten på langdistanserutene med 25 prosent.
SAS og Norwegian fraktet nøyaktig like mange passasjerer i april. Men snart er Norwegian forbi SAS, tror den svenske flyeksperten Anders Carlsson: - Bare et tidsspørsmål før tronskiftet
Han peker også på at luftfart er en bransje i medvind for tiden.
- Vi ser at både Air France og British Airways har levert solide trafikktall den siste tiden, også de amerikanske flyselskapene. Lav oljepris og rekonstruering innad i flyselskapene er blant årsakene til dette, forklarer Carlsson.
Les også:
- Nødvendig med høyere arbeidsledighet
Oppbemanner i krisetid
(DN+)
– I år Detroit, neste år Stavanger (DN+) 2015
Følg markedet på DN Investor
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.