Det kraftige prispresset dette året har påvirket hele flybransjen. Torsdag leverte SAS nye blodrøde tall - og varslet et nytt spareprogram som skal generere resultateffekter på 2,1 milliarder svenske kroner med full effekt i 2017: SAS leverer knallrøde tall - og fortsetter å kutte

- Den nye normen med eksterne produksjonsmodeller, oppstart av egne lavprisselskaper og bruk av bemanningsselskaper er mye mer etablert og forandrer konkurransevilkårene radikalt. For å møte disse utfordringene har SAS initiert diskusjoner med sine fagforeninger for å få til økt fleksibilitet og minsket kompleksitet, skriver SAS i sin kvartalsrapport.

- Vi er ikke motstandere av bemanningsselskaper, men står fortsatt for den skandinaviske modellen. Dette skaper klare ansettelsesforhold, sier konserndirektør Eivind Roald til DN.

Må bli mer effektive

I dag ble det klart at SAS skal spare inn ytterligere 2,1 milliarder kroner de neste årene, men det er ikke planer om å kutte antall ansatte mer enn det som tidligere er kommunisert. I sommer ble det kjent at rundt 300 ansatte innen administrasjon, marked og kommersiell avdeling mister jobben, hovedsakelig i Sverige.

Men effektivitetsnivået må opp - uten at dette nødvendigvis betyr at de ansatte må jobbe mer, understreker Eivind Roald.

- Vi må forholde oss til den virkeligheten vi lever i. Vi har en konstruktiv dialog med fagforeningene våre, og de ser jo realitetene de også, sier han.

- Ja, det har blitt mer krevende å jobbe i luften. Men SAS holder seg innenfor alle myndighetskrav og de ansatte jobber ikke så mye at det går på bekostning av sikkerheten. Når ansatte sier at de kan jobbe opp mot 12-13-14 timer en dag, er det klart at dette kan skje. Men alle gjør selvfølgelig ikke det. Vi må få til en dynamikk i kostnadsbasen vår - og det kan vi gjøre mye bedre enn vi gjør i dag, sier konserndirektøren.

- Vanskelig å spå hvordan de neste 12-18 månedene vil bli

- Betyr dette enda lengre arbeidsdager for de ansatte?

- Nei, det betyr ikke at man skal jobbe mer, men at man jobber annerledes. Vi trenger en mer fleksibel organisasjon. Om sommeren har vi for få folk, i januar og februar er det langt roligere. La oss si at vi har en kabinansatt i 60-70 prosent stilling - men i stedet for å jobbe 60-70 prosent året rundt, kan denne personen jobbe 100 prosent de travle månedene i året. Dette kan være en god løsning, slik jeg ser det, sier Eivind Roald.

Selv om det ikke er planer om ytterligere stillingskutt nå, avviser ikke Eivind Roald at det kan bli aktuelt på sikt. Konkurransesituasjonen er fortsatt knalltøff:

- Det er vanskelig å spå hvordan de neste 12-18 månedene vil utvikle seg, sier han.

«Åpne for løsninger»

Norsk Kabinforening (NKF) organiserer halvparten av rundt 1300 norske kabinansatte i SAS. Forslaget som nå skisseres har så langt ikke har vært oppe i forhandlingene med arbeidsgiveren, opplyser leder Christian Haanæs.

- Vi vet at de har hatt en slik ordning i Danmark, og at de ikke så fornøyde med løsningen der, sier Haanæs.

Han understreker samtidig at de ansatte i utgangspunktet er «åpne for alt».

- Vi skjønner at vi er på vei inn i nye tider og at vi må finne nye måter å jobbe på. Det er vi absolutt med på, men dette er noe som krever en del analysearbeid, sier Haanæs.

Les også: SAS-skrell på børsen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.