De streikende pilotene i flyselskapet Norwegian får full støtte fra sine konkurrenter i SAS for sine krav om å være ansatt i morselskapet.

- Norwegians piloter kjemper en prinsipiell kamp, som blir viktig for hele arbeidslivet. Det handler om anstendige, ryddige ansettelsesforhold og det å være ansatt hos den som faktisk rår over deg, sier Rune Sundland, fungerende leder i Norske SAS-flyveres forening (NSF).

Han mener Norwegians bruk av innleid arbeidskraft for å erstatte de streikende, samt oppsplitting av selskapet midt i steiken er uakseptable strategier.

- Reglene for arbeidskonflikt og forhandling gjelder alle norske arbeidstakere. Så hvis Bjørn Kjos kommer unna med dette angrepet på forhandlingsordningen og konfliktregne er det banebrytende og vil sette presedens i alle yrkesgrupper. Det blir et politisk viktig spørsmål, sier han.

Forhandler selv

SAS-pilotene er i en litt spesiell situasjon, ettersom selskapet før nyttår sa opp hele deres tariffavtale, med 230 siders rettigheter og plikter, fremforhandlet gjennom mange år. Innen utgangen av mars må en helt ny avtale på plass.

SAS-direktør Eivind Roald signaliserte torsdag at selskapet ønsket å basere seg på faste ansettelser og kollektive avtaler, mens toppsjef Rickard Gustafson uttalte at han ikke trodde lavprisselskapene kom til å ansette en eneste pilot på vanlig kontrakt i fremtiden – alle må gå på midlertidige kontrakter eller via bemanningsbyråer, spår han.

- Jeg tror ikke det er nødvendig å gå den veien, og det er ingen grunn til å skille mellom lavprisselskaper og andre, sier Sundland, som mener ryddige ansettelsesforhold er viktig for flysikkerheten.

Sikkerhet

Sundland mener ordnede forhold må sikre arbeidstider som ikke gir utslitte piloter i krevende situasjoner, at folk ikke skal gå syke på jobb fordi de ellers ville tapt inntekter, og at trygge ansatte lettere gir en bedre sikkerhetskultur.

Han mener Norwegian har gått langt i å plassere ansettelsesforhold og selskaper strategisk i forhold til ulike lands lover.

- De lager selskapsstrukturer for å omgå arbeidslivsbestemmelser og retten til kollektive avtaler og forhandling – og strukturene gjør det nesten umulig å føre effektivt tilsyn, sier Sundland.

Ifølge Sundland er Norwegian på mange måter mer kreativ i ansettelsesforhold og selskapsstrukturer enn de andre lavprisselskapene.

- Kjos leder an i utviklingen, så at han påberoper seg at dette er noe han må gjøre, så er det en konstruert problemstilling, sier Sundland.

Vil ha faste piloter

Sundland tror ikke SAS vil forsøke seg på noe liknende, men advarer om at situasjonen i Norwegian viser hvor man i så fall er på vei.

- SAS har ikke noe spedalsk forhold til bemanningsbyråer, absolutt ikke. Vi bruker dem spesielt på bakken, men med pilotene har vi valgt at vi ønsker de skal være ansatt i flyselskapet basert på skandinaviske kollektivavtaler, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han mener dette er normen og sier 80 prosent av verdens piloter faktisk er ansatt i eget selskap.

- Vi heter Scandinavian Airlines, og da ville det vært merkelig om vi lagde avtaler som ikke harmonerte med dette for våre skandinaviske ansatte, sier Johansen, som mener de vil komme frem til avtaler som både gir selskapet mer fleksibilitet enn i dag, og at de ansatte vil være fornøyd med dem.

- Dere skal opptre skandinavisk, men opptrer Norwegian norsk?

- Det må de få svare på selv. De er et flott og godt selskap som gjennom sitt virke har gjort SAS bedre, sier han.

- Kommer dere i mål før 1. april?

- Det tror vi.

Likt for alle

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, mener selskapet er på trygg juridisk grunn i sin fremgangsmåte under konflikten, og at pilotene er ansatt der det er naturlig i konsernet.

- I Norwegian praktiserer vi ordnede arbeidsforhold enten man er ansatt eller innleid, og Norwegians prosedyrer og rutiner er faktisk strengere enn myndighetenes krav, og på enkeltområder også strengere enn hos våre hovedkonkurrenter.

Han sier Norwegian oppfordrer sine piloter til å skrive gode rapporter, og påpeker at regelverket i lufta er likt for alle, uansett ansettelsesforhold og nasjonalitet.

Sikrere ved konkurs 

Sandaker-Nielsen sier Norwegian har etablert seg i Irland på grunn av gunstig flyfinansiering, men han benekter klart at de bruker selskapsstrukturen som strategi for å unngå forpliktelser

De strukturelle grepene Norwegian har gjort mener han er nødvendige for å sikre best mulig lønnsomhet i en tøff bransje.

-  Man kan ikke legge alle eggene i en kurv, for da får man dårligere lånebetingelser og man risikerer dessuten alle arbeidsplassene dersom selskapet ikke skulle klare seg

Han mener deres konsernstruktur med flere datterselskaper sprer risikoen.

-  Hvis et av datterselskapene går konkurs vil det verken påvirke andre datterselskap eller morselskapet i samme grad, sier han. 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.