30. oktober er det slutt for direkteruten til Air France mellom Stavanger lufthavn Sola og Paris - to år etter første avgang.

- Skjer det noe radikalt i oljeindustrien på fredag, så merker vi det på mandag, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Avionor på Sola til Stavanger Aftenblad.

Stor reiseaktivitet i oljeregionen fikk flyselskapene til å satse på flyvninger til Stavanger. Men nå merker også de oljenedturen.

Hittil i år er nedgangen i antall reisende over Stavanger lufthavn Sola på seks prosent på innenlandsreiser og tre prosent på utenlandsreiser.

Nå gjør Avinor alt de kan for å beholde rutetilbudet sitt. Sammen med Stavanger-regionen, representert av blant andre Greater Stavanger og Region Stavanger, har Avinor planlagt en rekke møter med flyselskapene både før og etter sommerferien.

- Langt fra noen garanti

- Vi registrerer at Air France skal legge ned sin Stavanger-Paris-rute. Da må vi gå inn og vurdere om det er markedsgrunnlag for oss til å gå inn på ruten i stedet, men det er langt fra noen garanti for at vi gjør det, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.

Han avviser at SAS har planer om å legge ned sin direkterute mellom Stavanger og Houston, selv om det tar lenger tid enn forventet å tjene penger på «oljeruten», som åpnet 20. august ifjor.

Flyvert Anders Haugaard i SAS tok imot de første SAS-passasjerene fra Stavanger til Houston. Foto: GORM K. GAARE
Flyvert Anders Haugaard i SAS tok imot de første SAS-passasjerene fra Stavanger til Houston. Foto: GORM K. GAARE (Foto: GORM K GAARE)

- Det er ingen tvil at at ruten påvirkes av lavere aktivitet i oljebransjen. Derfor måtte vi tenke nytt. Tidligere har vi nesten ikke markedsført denne ruten, men nå kjører vi salgskampanjer og gjør ruten mer allment tilgjengelig, sier Johansen.

- Betyr dette lavere billettpriser?

- Ja, blant annet.

Sterkt presset oljebransje

Houson-ruten var opprinnelig tiltenkt den store oljeindustrien på den norske vestkysten, men en sterkt presset oljebransje har svekket etterspørselen, slik at SAS må se seg om etter andre kundegrupper for på sikt å sikre lønnsomhet på ruten.

- Ja, det stemmer at vi mener dette fantastiske Business-produktet er interessant for andre enn dem som er ansatt i oljeindustrien, sier Knut Morten Johansen.

Les også: Flyr færre oljekunder

SAS sliter med «luksusruten»

Til denne byen går verdens lengste flyrute  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.