Hele 17 ukentlige flyruter til USA fra sommersesongens begynnelse gir norske turistmarkedsførere blod på tann. Målet er å få 55.000 flere amerikanske turister til Norge innen 2014.

Innovasjon Norges turistseksjon, Oslo Lufthavn og Avinor har inngått et samarbeid for å få utviklet en helhetlig strategi for det amerikanske markedet. Målet er å øke omsetningen for norsk reiseliv med mellom 600 og 800 millioner kroner, opplyser Innovasjon Norge.

– Tilgjengeligheten mellom Norge og USA er avgjørende for å skaffe mer trafikk fra det amerikanske marked, sier Espen Ettre, kommersiell direktør for Oslo Lufthavn Gardermoen.

Tre ruter per dag
Continental Airlines kom til Norge og Gardermoen i 2004, og klarte det SAS aldri oppnådde – å få fortjeneste på en daglig rute mellom Oslo og New York. Suksessen kom ganske umiddelbart, og forholdet mellom norske kroner og dollar de siste årene har økt reiselysten. Flyselskapet sier at det først i år har vært mulig å fremskaffe fly til en avgang nummer to, og fra sommersesongens begynnelse blir det mandag, torsdag og lørdag to Continental-avganger til Newark-flyplassen ved New York.

I fjor sommer dukket US Airways opp og tilbød daglige forbindelser til Philadelphia. Driften ble så vellykket at den daglige ruten blir gjenopptatt fra 15. mai i år til 2. oktober.

Continentals ti ukentlige ruter fra sommersesongen samt US Airways’ sju fra midten av mai gir altså 17 ukentlige avganger mellom Norge og USA.

240.000 flere fra USA
Samarbeidet mellom de tre aktørene har som mål å øke det totale antall flyreiser mellom Norge og USA med 240.000 i løpet av de neste fire årene, derav vel 55.000 amerikanske privat- og feriereiser.

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, sier at det i USA er en økende interesse for natur, miljø og egenaktiviteter i naturen.

– Her i Norge har vi betydelige muligheter å spille på for å vinne nye reisende, først og fremst ved å utnytte amerikanske reisendes kjennskap til vår vakre natur. Den er gitt stor oppmerksomhet i amerikansk presse den siste tiden, sier han.

De norske fjorder og fjellandskaper har alltid vært populært mediestoff i USA. Sist høst var det lange reportasjer fra Norge på CBS’ «60 Minutes» og ABCs «Good Morning America.» Dette er TV-kanaler som har henholdsvis 14 og fire millioner seere.

Les også: Obama dropper måneferd (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.