Det er få vinprodusenter i California som kan skilte med en lang historie. Et av unntakene er familien Seghesio. Historien deres begynner i 1886, da Edourao Seghesio bestemte seg for å forlate familiegården i Piemonte og legge ut på sitt livs reise til Amerika. Han slo seg ned i Sonoma i Nord-California i det som senere skulle bli å betrakte som den italiensk-sveitsiske kolonien. De første druene han plantet var zinfandel, som senere skulle vise seg å bli familiens varemerke.

Etter at Edourao Seghesio giftet seg med Angela Visconi i 1893, kjøpte de en vingård i Alexander Valley, med ideelt vinmarksland på cirka 220 mål.

Men starten ble tøff for det unge paret, og vinproduksjon i forbudstiden bød på utfordringer. Utveien ble å produsere bulkvin og vin som de solgte unna til andre konkurrenter. Det var ikke før i 1983 at familiens navn skulle stå på en flaske for første gang.

Snuoperasjonen
Ted Seghesio er vinmakeren i familien. Da han startet i 1993 sammen med Pete Jr. Seghesio, hadde familien nettopp fått en regning fra skattevesenet på fire millioner dollar i skatt. Vinene familien så langt hadde produsert, var høyst middelmådig cabernet og chardonnay, sammen med den noe høyere beskattede zinfandel. Produksjonen var på 120.000 kasser med rimelig vin i året som den solgte for fem dollar flasken.

– Tilstanden var uutholdelig, minnes Ted Seghesio.

– Pete og jeg bestemte oss for å satse på kvalitet, men det skulle bli vanskeligere enn det vi trodde. De eldre generasjonene i familien hadde ingen tro på oss. Det eneste de visste var kvantitetsvin, og det var det eneste de trodde på.

– Vi var begge lei av å lage vin uten sjel, men å overtale far og onkel Ed tok tid. En dag sa Ed at vi skulle bli de beste på zinfandel. Da jeg skjønte at det vi hadde prøvd på i lengre tid sakte, men sikkert, hadde sunket inn, var det bare å sette i gang.

Men noe måtte gjøres. Skatteregningen betalte ikke seg selv. De to fetterne Pete og Ted kontaktet Phil Freese, en av USAs beste vinkonsulenter.

– Vi bragte ham inn for å lære familien om vin og ikke minst druer, forteller Ted.

– Vi begynte med grønn innhøsting i vinmarkene, hvor vi klippet bort drueklasene i et tidlig stadium for å minske produksjonen og øke kvaliteten på de drueklasene som hang igjen.

Antall kasser i året falt til 30.000, men gjennomsnittsprisen per flaske steg til 22 dollar. Et begynnende godt rykte og gode kritikker førte til økt salg. Og snart hadde familien nok til å betale skatten den skyldte. I dag er familien berømt for å lage noen av de beste utgavene av druen zinfandel i Sonoma. To av dem er tilgjengelig på Vinmonopolet og er begge ypperlige eksempler på den fyldige og kraftige druen.

I 2011 bestemte familien å selge til Napa-baserte Crimson Wine Group.

– Vi fikk et tilbud det var vanskelig å si nei til, og for første gang var familien samstemte, men vi driver fortsatt på samme måten. Alle er involvert. Som en stor, italiensk familie, sier Ted Seghesio.

Seghesio Sonoma Zinfandel 2010 (til venstre) og Old Vine Zinfandel 2009.
Seghesio Sonoma Zinfandel 2010 (til venstre) og Old Vine Zinfandel 2009. (Foto: Per Thrana)

57120 Old Vine Zinfandel 2009
Seghesio
California, USA
Kroner 299,90, bestilling
92 poeng
Fondberg
Laget av druer som kommer fra over 90 år gamle vinstokker. Nøtter, mørke bær og tre på duft med hint av bjørnebær. Stramme tanniner med utrolig rik og konsentrert ren lett sødmefull frukt med tørr finish. Strukturert utgang. Ung og fersk vin som har godt av litt mer tid i kjelleren. Drikk fra 2015 til 2020. Passer til grillet kjøtt, okse og kraftige kjøttgryter.

43993 Seghesio Sonoma Zinfandel 2010
Seghesio,
California, USA
Kroner 239,90, bestilling
88 poeng
Fondberg
Dufter av urter, pepper, mørke bær og bjørnebær. Slank og saftig elegant frukt med heftige og noe trange tanniner på smak kombinert med en frisk syre og an lang strukturert avslutning. Drikk nå til 2016. Passer til grillet kjøtt, kraftige kjøttgryter og okse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.