Tirsdag legger mediekonsernet fram regnskapet for første kvartal, og etter det Klassekampen erfarer, er inntjeningen på nye, digitale abonnenter nå så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

– Jeg kan ikke gå inn på konkrete tall før resultatet legges fram, men det er riktig at vi ser en kraftig vekst i digitale abonnenter, sier kommersiell direktør Tor Jacobsen til avisen. Det er han som skal lede arbeidet med å vinne tilbake inntektene de store regionavisene har tapt på pair de siste årene. Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen selger alle heldigitale abonnement til 199 kroner, med kampanjepriser den første måneden.

– Vi ser at de store vekstmulighetene ligger i utviklingen av digitale abonnementsinntekter, sier Jacobsen.

– Vi registrerer en helt annen holdning til å betale for innhold. Mens det bare for noen få år siden var en utstrakt motstand blant folk flest, ser det nå ut til å ha snudd.

Kvartalstallene legges fram under Nordiske Mediedager i Bergen, en bransjesamling der digitale inntekter og fallende annonsesalg er blant temaene som vil bli hyppig diskutert. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Følg markedet på DN Investor