Schibsted la fredag morgen frem tallene for tredjekvartal, som viser at mediekonsernet fikk nær én milliard i driftsresultat - langt over analytikernes forventninger.

Aksjekursen til Schibsted er fredag formiddag likevel ned med over fem prosent

Mediehusene i Schibsted sliter kraftig. Torsdag ble det klart at Bergens Tidende må kutte 50 millioner kroner i kostnader. VG må også kutte betydelig, og DN skrev i forrige uke av mediehuset må kutte mellom 30 og 60 millioner kroner. 

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal medgir at situasjonen for mediehusene er krevende.

- De må investere i digital utvikling, og samtidig tilpasse kostnadene, uttalte Ryssdal på presentasjonen fredag.

Nedgang på 142 mill. i VG 

Mediehuset VG tapte 50 millioner kroner i tredje kvartal, mot samme periode ifjor.

Bildet er enda mer dramatisk ser man utviklingen i år under ett.  Per tredjekvartal hadde VG en omsetning på 1,354 milliarder kroner, mot 1,496 milliarder ifjor - en svikt på 142 millioner kroner.

Både digitale inntekter faller, samtidig som opplagsinntektene til papiravisen har falt med ni prosent i tredjekvartal.

- VG påvirkes av programmatiske reklamekjøp, men vi lanserer nå geotargeting for reklame. VG TV hadde igår rekord med Justin Bieber i byen og over en million startede strømmer, sier Ryssdal.

Schibsteds regionale mediehus har det også tøft. Inntektene falt med ni prosent, mens samlede opplagsinntekter falt med syv prosent i tredje kvartal.

Det som gjør situasjonen mer dramatisk er det bratte fallet på annonse. Digitale annonseinntekter sviktet med fire prosent, mens annonseinntektene på papir falt med 22 prosent. Det er for øvrig langt mer dystre tall, enn det Polaris Media og NHST Media Group oppnådde i tredje kvartal.

Jobbmarkedet faller

Pengemaskinen Finn.no gjør det fortsatt bra. Inntektene økte med fem prosent i tredje kvartal til 365 millioner kroner. Mens Blocket økte driftsmarginen fra 59 til 60 prosent i kvartalet, falt lønnsomheten i Finn fra 48 til 47 prosent.

- I Skandinavia leverer både Finn og Blocket gode resultater. Finn gjør det bra i eiendomsmarkedet, men jobbmarkedet faller, sier Ryssdal.

Økte i Shpock

I løpet av tredjekvartal økte Schibsted  sin eierandel i mobilappen, Shpock fra 82 til 91 prosent.

- Med 91 prosents eierandel i er vi nå i posisjon til å utvikle organisasjonen og utvikle nye markeder, sier Ryssdal.

Appen brukes for rubrikkannonser i Storbritannia, Tyskland og Østerrike.

Finansdirektør Trond Berger om Shpock-investeringen: - Det vi har gjort er at vi har skrevet opp innvesteringen i Schpock fordi vi har kjøpt oss opp, og må konsolidere det i regnskapet. Dette har blitt en veldig solid investering for oss.

Schibsted fikk et resultat før skatt på på 965 millioner kroner i kvartalet, mot 199 millioner kroner i samme kvartal ifjor. Per tredje kvartal oppnådde Schibsted en resultat på 2,2 milliarder kroner, mot 490 millioner kroner året før.

Les også: Fullt hus og applaus for Koch dnPlus

Schibsted-topp inn på formueslisten dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.