Mediekonsernet Schibsted la fredag frem et resultat før driftsresultat før ned- og avskrivninger på 574 millioner kroner for årets andre kvartal.

Resultatet var litt svakere enn ventet. Ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans ventet analytikerne i gjennomsnitt et ebitda-resultat på 581 millioner kroner.

Omsetningen var på 3,8 milliarder kroner i kvartalet, litt under forventning,

Merker annonsesvikten

Schibsted eier i Norge blant annet VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen, samt svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal vedgår at Schibsted også er rammet av annonsesvikten til papiravisene. Tidligere i sommer ble det klart at Fædrelandsvennen må kutte 60 millioner, mens Aftenposten må kutte 55 millioner. Også Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende skal kutte titalls millioner.

Tallene for andre kvartal viser at Schibsted hadde driftsinntekter på 880 millioner kroner på de norske abonnementsavisene. Det er nesten 70 millioner kroner mindre enn på samme tid i fjor.

- Dette er en stor utfordring, og vi må tilpasse kostnadsnivået til dette. Kostnadsreduksjoner med mål å opprettholde en sunn lønnsomhet er en sentral oppgave for ledelsen i våre mediehus. Likevel vil vi se at marginene i mediehusene fortsatt kan være under et visst press i denne viktige overgangen fra offline- til onlinebaserte forretningsmodeller, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

- En tredjedel er digitale inntekter

Papirinntektene til Schibsteds norske mediehus har falt med 200 millioner kroner sammenlignet med første halvår ifjor. Online går det bedre - der har Schibsted en økning på 94 millioner sammenlignet med første halvår i fjor. 

Konsernsjefen sier i børsmeldingen at de digitale inntektene utgjør en tredjedel av mediehusenes totale inntekter.

- De digitale inntektene utgjør nå en tredel av mediehusenes totale inntekter, og det er tilfredsstillende å se at den digitale inntektsveksten for avisene er hele 21 prosent. Det er spesielt betryggende å se at veksten ikke bare kommer fra annonsesalg, men i økende grad fra lesere som betaler for tilgang til redaksjonelt innhold på nettet, sier Ryssdal.

Online rubrikk-segmentet økte sine inntekter med 12 prosent, 15 prosent om man holder Spania utenfor.

Schibsted




 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.