Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier Hemnet har vært et selskap Schibsted har forsøkt å kjøpe i flere år.

Det sier han på kvartalspresentasjonen til Schibsted fredag.

Oppkjøpsmål

- Hemnet er et veldig bra selskap for oss, som har vært blant våre fremste oppkjøpsmål i flere år. Vi tror Sverige fortsatt har mye å gå på når det gjelder markedsføring på boliger på nett, sier Ryssdal.

Schibsteds tilbud er betinget av aksept av 100 prosent av eierne og det svenske konkurransetilsynet.

- Vi vil utvikle det til en bedre tjeneste, og det er utviklingspotensiale der. Sverige er et hjemmemarked for oss og vi ser det vil være fornuftig å samarbeide med Blocket Bolig, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal til DN.

Rubrikktjenesten Schibsted allerede eier i Sverige - Blocket - hadde fem prosent vekst i fjor.

- Hva tenker du om Facebook-konkurransen i rubrikkmarkedet?

- Jeg opptatt av det, men jeg er mindre opptatt av det når det gjelder en eiendomsvertikal, der folk gjør de største transaksjonene i livet, sier han.

I omsetning tilsvarer Hemnet i dag omtrent halvparten av Finn.nos eiendomsportal.

Les også: Schibsted gjør milliardkjøp

Finn.no styrket

Regnskapet for 2014 viser sterk vekst i rubrikktjenestene til Schibsted.

Finn.no hadde en omsetningsvekst på 18 prosent i 2014. Tjenesten Torget hadde separat sett fem prosent vekst, til tross for at Schibsted ifjor sluttet å ta betalt for tjenesten.

- Det er viktigere å få opp trafikken på siden, og det fikk vi til i fjor, sier Ryssdal.

- Hva jobber de nyansatte utvikerne deres med på dette området?

- De jobber med data analytics, hvordan bli kjent med brukerne, og plattformer for annonser.

Les også: Kraftig fall for VG

Sterk markedsposisjon

Hemnet skal ha en sterk markedsposisjon på tett opptil 100 prosent av boliger for salg i Sverige.

Ifølge Hemnets hjemmeside har rubrikktjenesten 2,5 millioner unike besøkende i uken.

Schibsted-budet gjelder hele selskapet som i dag eies av Swedbank Fastighetsbyrå (34%), Mäklarsamfundet (25 %), Fastighetsmäklarförbundet FMF (25 %) og Svensk Fastighetsförmedling (16%).

«Budet er et ledd i Schibsteds langsiktige strategi om å modernisere markedet for digitale boligannonser i nært samarbeid med Sveriges eiendomsmeglere», heter det i en pressemelding.

Les også: Folketrygdfondet kan stemme nei dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.