Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier han er usikker hvor sterkutviklingen vil være i Finn i første halvår av 2015, men venter fortsatt lav ensifret vekst.

Finn hadde driftsinntekter på 329 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 348 samme kvartal i fjor. Ebitda var 133 millioner kroner (163).

Tre faktorer

Ryssdal peker på tre faktorer til at Finn ikke gjorde det enda sterkere i fjerde kvartal.

- Den ene faktoren er jobbmarkedet. Den var svakere enn ventet, og vi ikke vet hvordan det vil gå med det fremover. Den andre faktoren er svekkelse i anledning at vi begynte med Freemium-tilbudet på Finn. Det venter vi at forsvinner i løpet av i hvert fall andre kvartal i år. Til slutt har vi displaymarkedet, hvor vi har slitt. Jeg er litt usikker på hvordan det vil utvikle seg, men vi gjør en god del grep der, sier Ryssdal.

Ifølge ham venter Schibsed lav vekst for Finn.

- Tidligere har vi guidet at vi har ventet lav ensifret vekst i Finn. Jeg ser ikke noe nå som vil endre med det bildet, sier Ryssdal.

Positiv til regionsavisene

Schibsted venter at regionavisene i Schibsted vil ha margin på 0-10 prosent fremover, mens VG og Aftonbladet skal ha en margin på 10-15 prosent. Ryssdal sier det er for tidlig å si når regionavisene vil komme på samme nivå som de to større avisene.

- Jeg regner ikke med at de får den samme posisjonen i annonsemarkedet som VG, men kombinasjonen av annonse og abonnementsalg gjør at utsiktene er positive. Akkurat når vi vil en endring i marginene er vanskelig å si, sier han.

Schibsted er svært positiv til utsiktene for deres rubrikkannonsevirksomheter i Spania og Frankrike. I sistnevnte land har avtalen med Spir for eiendomsmarkedet nå gått ut og Schibsted kan i større grad selge eiendomsannonser selv.

- Vi ser en god vekst i LeBonCoin. Det er for tidlig å si noe om utviklingen i eiendomssegmentet i Frankrike, men det er en spennende mulighet, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Hevder de vet mer om kjøpevanene dine enn Google og Facebook

Seadrill skvises

- Det er bare å kjempe så godt man kan