Det kommer frem i selskapets rapport for andre kvartal 2015.

Online-rubrikk-virksomheten, som innebærer blant annet Finn.no, Leboncoin.fr og svenske Blocket, økte inntektene med 16 prosent og brutto driftsresultat økte med 32 prosent.

I tillegg sikret Schibsted seg tilgang til enda større del av rubrikkmarkedene i Irland og Mexico gjennom samarbeidsavtaler og oppkjøp.

Les også: Schibsted kjøper rubrikkside i Mexico

– I løpet av de siste kvartalene har vi hatt stor fremgang når det gjelder organisk vekst, strukturelle avtaler og oppkjøp av virksomheter. Vi ser at det er potensial for god verdiskapning gjennom konsolidering i eksisterende markeder, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

Totalt hadde konsernet inntekter på litt over 3,8 milliarder i andre kvartal, noe som ga et driftsresultat på 642 millioner kroner. Det er økning på 12 prosent sammenlignet med 2014.

VG-svikt digitalt

Ryssdal understreker imidlertid at man fortsatt strever med lønnsomheten i medievirksomhetene.

For eksempel faller driftsresultatet (ebitda) til VG med 19 millioner sammenlignet med ifjor. Mer alarmerende er det at online-inntektene til VG i andre kvartal falt med 30 millioner kroner - som er mer en inntektsfallet fra papiravisen (28 millioner kroner) sammenlignet med 2014

– Mediehusene er i røffere vann, særlig på grunn av at annonsemarkedet er blitt tøffere. Men vi investerer tungt i teknologi, ansetter smarte folk som vil skape nye plattformer for mediehusene, sa Ryssdal under kvartalspresentasjonen til Schibsted.

VGs inntekter digitalt falt også i første kvartal.

Mistet oppunder 100 millioner i omsetning

«Annonsemarkedet har utviklet seg mot økt fragmentering av bruken av markedsføringsmidler hos store annonsekjøpere, noe som i sin tur har medført et fall i markedsandel for de største nettstedene, som VG.no. I tillegg har VG tapt enkelte store kontrakter i første halvår. VM i fotball i 2. kvartal 2014 gir et tøft sammenligningsgrunnlag», skriver Schibsted i kvartalsrapporten.

VGs omsetning har totalt falt med 92 millioner i første halvår i 2015, sammenlignet med første halvår i fjor.

Likevel leverer man et driftsresultat på 64 millioner, som følge av kostnadsreduksjoner på ni prosent.

– Må utvikle produkter raskt

– I mediehusene ser vi fortsatt vekst i onlineinntekter fra de fleste av virksomhetene våre, men det raske fallet for papiravisene kombinert med hurtige endringer i det digitale markedet skaper uro for mediehusenes lønnsomhet. Våre konkurrenter er i økende grad globale plattformer og vi må fortsatt fokusere på å utvikle produktene våre raskt. Uavhengig journalistikk av høy kvalitet er, og vil forbli, grunnlaget for vår suksess, sier Rolv Erik Ryssdal.

Også i abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen fortsetter lønnsomheten å minke.

Men disse avisene merker ikke det samme inntektsfallet digitalt som VG. Totalt økte onlineinntektene med 10 millioner kroner for abonnementsavisene sammenlignet med fjoråret, mens inntektsfallet på papir er 90 millioner kroner.

Ryssdal sier Schibsted jobber med å skape nye teknologiplattformer, noe som vil føre til at man senere i år og i 2016 vil kunne levere datadrevne produkter som målretter annonser mot forbrukere.

Les også: Når flere fjernkontroller dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.