Innen året er omme har Volvo sammen med Uber annonsert at de skal ha 100 selvkjørende biler på veien i Pittsburgh, USA.

Den svenske bilprodusenten skal sammen med bildelingsselskapet Uber investere 300 millioner dollar i prosjektet. Volvo står for bilene, hybridmodellen av suven XC90, mens Ubers egenutviklede systemer for selvkjøring skal integreres ved selskapets teknologisenter i den amerikanske byen.

Skal overvåkes

-Volvo er en av de mest progressive og moderne bilprodusentene i verden. Vi er verdensledende innen utvikling av aktive sikkerhetssystemer og har en uovertruffen høy troverdighet innen sikkerhet. Vi er veldig stolte over å være Ubers foretrukne partner. Denne alliansen setter Volvo i sentrum av den pågående teknologiske revolusjonen i bilindustrien, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson i en pressemelding.

Ifølge Automotive News skal bilen foreløpig overvåkes av mennesker i førersetet.

"Vi har informert lokale lovgivere om vår testing i Pittsburgh, og vårt arbeid ville ikke vært mulig uten den støtten vi har fått fra byens ledelse" heter det i en epost sendt til Automotive News fra en Uber-talsmann.

Hvordan bilen skal takle vinterlige forhold, er ennå uklart. Begge selskaper skal bruke lærdommen fra dette prosjektet videre i utviklingen av førerløse biler.

Uten ratt og pedaler

Tidligere denne uken har også bilprodusenten Ford kunngjort at de skal lansere selvkjørende biler uten ratt og pedaler innen fem år.

- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sa Fords globale toppsjef Mark Fields under en pressekonferanse tirsdag.

Les DNs test av Volvo V90: Endelig på høyde med sine tyske konkurrenter

Høstslipp av hybrider og hyttebiler dnPlus  (DN+)

 

Anbefalt fra DNtv:

-En bil for Victoria Beckham
DN har prøvekjørt den takløse versjonen av Range Rover Evoque. Se de spektakulære drone-bildene!
01:34
Publisert:

Jappesignal: Nordmenn lånefinansierer forbruket som aldri før, kan dette gå bra? Er laksefesten over? Og disse aksjene burde kostet null kroner på Oslo Børs.

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.