Torsdag ble den første av tre regjeringskonferanser om grønn omstilling arrangert på Astrup Fearnley-museet i Oslo.

Da Ketil Solvik-Olsen (Frp) spurte Tesla-sjef Elon Musk om han hadde noen planer om å lage selvkjørende busser, stoppet Tesla-sjefen opp.

– Jeg har en idé, men det er ikke en buss. Vi må løse tetthetsproblemer i trafikken, og tenke nytt innen offentlig transport. Det må gjøres ved å lage noe som folk vil like mer enn busser, sa Musk, før han varslet at han ikke ville si noe mer om sine egne planer i frykt av at utenlandske medier ville plukke det opp.

Elon Musk: «Em...the... em...the, the, yeah he...»
Selv om norsk kraft skulle være renest i verden, har Elon Musk tydeligvis andre grunner til å tvile på om det er lurt å produsere elbil Norge.
00:45
Publisert:
 

Henter og leverer

Men samferdselsministeren var fornøyd. I forrige uke satte han seg nemlig for første gang inn i en selvkjørende buss, i Amsterdam.

– Det å kunne nedskalere bussene og gjøre de autonome, slik at de henter og leverer deg på døren din, det vil individualisere kollektivtransporten slik at alle får sin egen privatsjåfør, sier Solvik-Olsen.

I fremtiden ser samferdselsministeren for seg at små, selvkjørende busser kommer og henter deg hjemme, og kjører deg noen kilometer til nærmeste kollektivknutepunkt. Kanskje står de også klare ved destinasjonen, der de kan frakte deg videre til arbeidsplassen.

Slik ser EZ10 - prototypen til Easymile ut.
Slik ser EZ10 - prototypen til Easymile ut. (Foto: Easymile.com)
– Tog og buss fungerer godt på steder med knutepunkter. Men hvis du må gå et stykke, og det regner, blåser eller er kaldt orker man ikke det, og velger bil. Små busser gir mer fleksibilitet og kapasitetsutnyttelse, med ti eller tolv passasjerer ombord istedenfor 50, sier samferdselsministeren.

Les Kjetil B. Alstadheims skisse om Musk-besøket (+): Musk i maskineriet dn+

Åpner for folket

Easymiles norske partnere, Acando, holdt et innlegg på Regjeringens transportkonferanse torsdag. Foreløpig er de selvkjørende bussene kun i en testfase, men formannskapet i Kongsberg kommune har allerede stemt ja til at byen kan bli en pilotby i Norge. I september kommer en testbuss til Oslo, før den skal videre til Kongsberg.

- Der rigges den opp, kjører ruten gjennom og gjør sikkerhetsvurderinger. Deretter kan folk i Kongsberg komme ombord og kjøre minibussen uten ratt og pedaler, sier salgssjef Olav Madland i Acando.

På sikt er målet at det kan gå busser fra Kongsberg sentrum til teknologiparken 1,5 kilometer unna.

6.000 ansatte pendler på strekningen hver dag. 60 prosent bruker bil.

– Hvorfor skal vi ha hver vår bil? Det er milliarder av kroner i død kapital hvert år som bare står i garasjen. Drømmen er å bestille en tjeneste fra en app, så er du med på en felles transporttjeneste som er optimalisert for noen som kan kjøre sammen, sier Madland.

Les også: Samferdselsministeren spår selvkjørende drosjer innen få år

Tre hindre

Noen hindre er det imidlertid i løypen. Veitrafikkloven må for eksempel oppdateres, før selvkjørende biler og busser kan bli en realitet.

– Det ene er regelverket. Det andre er engangskostnader med å få integrert transportsystemene, altså NSB, Jernbaneverket, Ruter sine systemer sammen, og det må vi få finansiering på. Til slutt trenger vi folk som er villige til å gå foran, som Kongsberg, en kultur på at det ikke må være gjennomprøvd før man melder seg på, sier Madland.

Solvik-Olsen vil følge testene med argusøyne.

Han mener samtidig at politikerne må ta innover seg dette, og at transportforskere må begynne å ta selvkjørende kjøretøy inn i sine modeller.

-Det er spennende når Elon Musk, som viser at han får til ting, selv har tro på autonome kjøretøy. Nå kjører jeg selv en Dodge, og ikke Tesla, men jeg satt i en førerløs Tesla på motorveien i Amsterdam forrige torsdag. Den hadde full kontroll på omgivelsene. Og heldigvis er det ikke bare Tesla som driver med dette, Range Rover, Opel, BMW, Renault og flere går i den retningen, sier Solvik-Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.