Kanskje handler det å bli voksen vel så mye om å kunne jobbe på Meny med rak rygg som det handler om å ha suksess på scenen. Ikke at det ender der i siste sesong av «Unge lovende», men desperasjonen er dempet hos alle de tre hovedpersonene denne gangen, sulten er annerledes, de er alle mindre egosentriske enn de har vært tidligere.

Vi skjønner at det har gått litt tid siden sist vi så dem og både Nenne (Gine Cornelia Pedersen), Alex (Alexandra Gjerpen) og Elise (serieskaper Siri Seljeseth) har landet sånn noenlunde, om ikke helt.

Alex gjør suksess som programleder i «Uka» og blir mer selvsikker, men ikke akkurat fjellstø. Når noen gir henne komplimenter for antrekket, lyser hun opp og sier, «Takk, det er spons!» Hun gir oss fremdeles de beste flauvonde øyeblikkene serien kan by på, men en gryende selvinnsikt begynner å gjøre seg gjeldende. Hun uttrykker for eksempel litt tvil om det er den nye samboeren (Amir Asgharnejad) eller den fine leiligheten hans hun setter mest pris på. Og hvordan er det med Kimmo (Ole Christoffer Ertvaag) som alle i familien spør etter da Alex er hjemme til jul?

Elise er mindre unnvikende enn før, og Nenne selger uventet mange billetter til forestillingen sin. Hun har fremdeles trangen til å rutsje minste motstands vei ned i mørket, men hun har vært der før og har kanskje bestemt seg for at det ikke er noe blivende sted.

Siri Seljeseth har også denne gangen skrevet et manus som balanserer fint mellom det karikerte og det dypeste alvor, mellom det lette og morsomme og mer inderlig drama. Og best er det når hun klarer å få litt av alt i en og samme scene. For livet er alvorlig, men også komisk, man ønsker seg anerkjennelse, men kanskje blender rampelyset såpass at man ikke ser de andre nyansene.

Som i de andre sesongene har de tre hovedpersonene det bredeste spillerommet. Imidlertid får flere rundt dem komme litt tydeligere frem idet de selvsentrerte prosjektene glir litt mer inn i bakgrunnen; de blir hele personer av å forholde seg til de andre rollefigurene på nye måter – ikke bare som punchingbager, men som noen som mennesker som av en eller annen grunn befinner seg i livene deres.

Det er en helt riktig og befriende vending. Etter at Alex så å si gikk gjennom skjærsilden i forrige sesong ved å kravle nesegrus gjennom sin egen blytunge fiasko for deretter å komme ut på andre siden med skrammer og sår, men en erfaring rikere, kunne «Unge lovende» ikke gå noe annet sted enn dit Siri Seljeseth har brakt rollefigurene denne gangen. Elise oppdager på sett og vis at hun er familiens eneste voksne person, stikk i strid med det hun har trodd. Og Nenne graver i fortiden sin på en mer konstruktiv måte enn før – hun blir også en helere person for oss i møte med morens dødsfall da hun var liten.

«Unge lovende» er fremdeles komedie, men også helstøpt og gjenkjennelig drama.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

BMWs luksus-suv har ankommet Norge: –Har aldri kjørt en sterkere suv
04:00