«Vold løser absolutt ingen problemer,» sier Jonas (Thorbjørn Harr) til sin stedatter Sofie (Ylva Fuglerud). Hun har vært i slåsskamp på skolen. «Det gjør jo det, da, noen ganger,» svarer hun.

Jo, må han mumlende innrømme. Det gjør jo det. Det er ikke mange minuttene siden vi har sett ham forsøke å forhindre en gigantisk utfordring med nokså drastiske tiltak. «Kielergata» er for øvrig ikke mange sekundene gammel før vi forstår at Jonas har noe muffens på gang; i første scene sitter han i bilen og planlegger hvordan han mest mulig tilforlatelig skal plante en hvit løgn i samboeren om at han har glemt lommeboken på vei til butikken for å kjøpe pølsebrød til Kielergatas årlige grillfest som denne gangen arrangeres av Jonas og Elin (Andrea Bræin Hovig).

Kielergata i det lille tettstedet Slusvik er et sånt sted som finnes overalt i Skandinavia og andre steder. Passe store eneboliger med passe store hager rundt, velfriserte hekker og turterreng. Det er et område typisk for familier som vil bo fredelig og landlig og problemfritt. Slusvik beskrives endatil som Norges minst kriminelle kommune. Det skal endre seg relativt fort, for det skal vise seg at både Jonas og flere av de andre hyggelige naboene ikke er de personene de utgir seg for å være. Og da det dukker opp et lik, er det mange som ikke ønsker politi og etterforskning hjertelig velkommen.

«Kielergata» er en historie om tilsynelatende å ha kommet seg på bena mot alle odds. Det finnes ingen grunn i verden til ikke å la fortid være fortid, jobbe skift og hygge seg med familien. Om det ikke hadde vært for Geir (Kyrre Hellum).

Geir er den dusten som ikke har forstått at ambisjoner om rikdom kan føre til tragedie og som velger feil person å betro seg til om høytflyvende planer. Geir må dø.

I de to episodene som er frigjort for anmeldelse ligger det lovende handlingstråder som venter på å bli realisert. Et A-lag av skuespillere møtes til godlynt renkespill med brutale konsekvenser, humrende komikk og brå overraskelser. Foreløpig er det Jonas som er tegnet med tydeligst strek, men i løpet av før nevnte grillfest er det flere som stikker hodet frem.

Det ble annonsert med brask og bram at Kristoffer Joner skulle spille Jonas i «Kielergata», men så måtte han trekke seg etter å ha brukket foten under innspillingen av «Skjelvet». Joner og Harr har i utgangspunktet så forskjellig utstråling at man nesten kan se for seg to helt ulike serier. Joners nervøse tilstedeværelse er en helt annen enn Harrs tilsynelatende milde og blide vesen. Men kanskje nettopp derfor blir overraskelsen større over et formidabelt dobbeltspill som hengiven kjæreste og omsorgsfull stefar på den ene siden og kaldblodig kriminell på den andre.

Om det lykkes fullt ut gjenstår å se, men foreløpig overrasker «Kielergata» positivt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tviler på at menn blir spurt om når de bestemte seg for å bli «karrieremenn»
Torsdag ble det arrangert konferanse om kvinner i mediene. Vi spurte deltakerne om deres beste tips til hvordan du skal håndtere mediene.
01:34 Min
Publisert: