Det er noe med den avslepne midtvestaksenten som gjør at en tilsynelatende tilforlatelig samtale om været høres ut som om den har dobbel bunn. Trusler kan fremføres så det høres ut som om man trøster et fortvilet barn. Marty Byrde (Jason Bateman) og hans kone Wendy (Laura Linney) begynner å bli godt kjent med nyansene i lokalbefolkningens språk etter hvert når de ved sesongens begynnelse har tilbrakt noen måneder i sitt nye hjem i Missouri etter å ha flyktet for livet fra Chicago.

La det være sagt først som sist: Man kan nok ikke sette seg ned med sesong 2 uten å ha sett den første sesongen. Alt som skjer hviler tungt på begynnelsen av det mørke eventyret om finansmannen Marty Byrdes rutsjeferd fra den økonomiske gråsonen og ned i syndens pøl. Det påtvungne partnerskapet med Jacob Snell (Peter Mullan) og hans noe ustabile kone Darlene (Lisa Emery) begynner å få sine omkostninger. Dessuten er barna hans nå så dypt inne i materien at det ikke finnes noen vei tilbake.

Og apropos barn. Den godt voksne Darlene Snell kommer midtveis i sesongen frem til at det hun og mannen trenger er en arving. Og hun vil ikke ta til takke med et tilårskomment fosterbarn som har rukket å gjøre seg erfaringer. Hun vil ha ferskt blod, «someone we can muld», sier hun til sin bare ørlite mer fornuftige, opiumsdyrkende ektemann. Det skal mindre til for å få det til å gå kaldt nedover ryggen på seeren.

Det er øyeblikk som dette som gjør «Ozark» så severdig; den fint avstemte blandingen mellom det absurd groteske og det nesten komiske som hele tiden tangerer en virkelighet vi i alle fall synes vi kan kjenne oss igjen i. Den helt vanlige, øvre middelklassefamilien som uten forvarsel befinner seg blant de mest ettersøkte forbryterne i landet, og de raske og ofte litt uheldige vurderingene de gjør for å holde seg i live. Og de som kanskje syntes FBI-agent Roy Petty (Jason Butler Harner) var et usedvanlig usselt kryp i forrige sesong, skal likevel få sine toleransegrenser testet ettertrykkelig.

Men det er Julia Garner som Ruth Langmore som virkelig er verdt å få med seg. Den unge, men smarte vaneforbryteren spiller en enda større rolle når det begynner å dra seg til; hun, Lisa Emery og Laura Linney besitter rollene som farger dramaet i flere nyanser enn det hadde i forrige sesong og har et større forbrytersk spekter enn mennene de omgir seg med. Det er veldig mørkt, av og til brutalt morsomt og veldig, veldig godt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Terjes tips: Flytende rente er den beste renten over tid
Men fastrente gir deg trygghet.
00:34