Med Andreas Kjell Lund Uglands død, er et vesentlig kapittel i Grimstads skipsfartshistorie avsluttet.

Han ble født inn i en rederfamilie som den yngste av fire søsken og overtok i 1960 sammen med broren Johan Jørgen driften av Uglands Rederi etter faren Johan Milmar Ugland. Søstrene Evy Kaarvang og Lisen Ugland Bergshaven var også med på eiersiden frem til de trakk seg ut og etablerte Bergshav Shipping på slutten av 1980-tallet.

Noen år senere skilte også Johan Jørgen og Andreas lag. Og mens Johan Jørgen beholdt eierinteressene i JJUgland-selskapene til sin død og deretter testamenterte dem til dagens eier, barnebarnet Knut Nicolai Tønnevold Ugland (32), delte Andreas ut brorparten av verdiene han satt på til de tre sønnene Johan Benad, Knut Axel og Andreas Ove. De fikk skip, eiendommer og andre investeringer tilsvarende flere hundre millioner kroner hver.

Andreas K.L. Ugland var involvert i alt fra tank og bulk til bilskip og var også engasjert i skipsfartsorganisasjoner internasjonalt, blant annet som president i tankorganisasjonen Intertanko og som styremedlem i Lloyds of London. Har var også sentral, sammen med sønnen Johan Benad, i etableringen av campus i Grimstad for det som skulle bli en del av Universitetet i Agder. Men på sine eldre dager var sivilingeniøren mer interessert i teknologi og selskaper som kunne bedre sikkerheten til sjøs.

Ugland vil bli husket som alltid interessert og nysgjerrig, alltid opptatt av å skape noe nytt på Sørlandet – og alltid med en frisk blomst i knapphullet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.