– Vi bygger et skip med det mest avanserte innen miljøteknologi i verden, sa Atle Brynestad (65) til DN i vår.
Brynestad er grunnlegger og eier av Sea Dream Yacht Club, og skrøt gjerne av rederiets neste storprosjekt: Det som skulle bli verdens mest miljøvennlige cruiseskip, med plass til 220 gjester og et mannskap på 200, «Seadream Innovation».
Nå kommer pressemeldingen om at selskapet avlyser bygging av skipet. Atle Brynestad sier til DN at Seadream er blitt enig med partneren, den nederlandske verftsgruppen Damen, og ikke å si noe om hvorfor prosjektet er avlyst.
– Vi har hatt et ryddig samarbeid med Damen, og vi er blitt enige om å ikke si noe ytterligere enn det som står i pressemeldingen. Det er klart at vi gjerne skulle hatt det skipet, men jeg ser på dette som en mulighet for å få til noe nytt senere. At det ikke kommer nå betyr bare at det blir en utsatt mulighet, sier han.
Pengene tilbake
«Responsen fra tidligere gjester og markedet generelt har vært overveldende, selv om skipet ikke skal leveres før om nesten to år», sier Andreas Brynestad, som er direktør i Sea Dream, i pressemeldingen.
«Siden skipet ikke vil bli levert, vil alle gjester som har bestilt bli kontaktet og få full tilbakebetaling i løpet av noen dager», fortsetter han.
Skipet med 110 suiter ville ha kostet over 1,5 milliarder kroner. Det skulle bygges i Romania, og døpes i London sommeren 2021.
Statseide Enova skulle bidra med 16,1 millioner til realiseringen av skipet, men sparer nå disse pengene.
Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef i Enova, sier at de statlige midlene som Enova disponerer alltid går ut etter en plan, og understreker at midler aldri blir betalt ut på forhånd. På spørsmål om når betalingsplanen i forbindelse med SeaDream var planlagt å begynne, henviser Flakne til Atle Brynestad.
– På generelt grunnlag kan jeg si at det av og til skjer at prosjekter vi går inn i blir avlyst. Noen ganger treffer man, og andre ganger lykkes man ikke, sier Flakne.
Håper på nytt skip neste år
«Seadream Innovation» skulle bli det tredje cruiseskipet i Sea Dream Yacht Club, rederiet Brynestad er grunnlegger og eier av.
Han har luksusskipene SeaDream1 og 2, bygget midt på 1980-tallet og med plass til 112 gjester og et mannskap på 96.
Atle Brynestad opplyser at driften av disse to skipene går meget bra, og at rederiet er gjeldfritt og klar til å ekspandere.
«Vi håper å kunngjøre et nytt skip i 2020», skriver Atle Brynestad i pressemeldingen.
Brynestads opp- og nedturer
Få norske investorer har hatt så store oppturer – og dype nedturer – som Atle Brynestad. To ganger har han bygget opp milliardverdier – for så å tape alt, og vel så det.
Da opprydningen i kjølvannet av finanskrisen og kollapsen i varehuskjeden Smart Club var gjennomført i 2010, satt han igjen med 400 millioner kroner i gjeld og et knippe selskaper som ikke tjente penger. Siden har han med konsernet 3 Norge, med Christiania Glasmagasin, Hadeland Glassverk/ Porsgrunds Porselænsfabrik og ikke minst SeaDream Yacht Club bygget seg opp igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.