Før oljenedturen begynte i 2014 hadde det norske shippingselskapet North Sea Shipping sikret seg godt betalte og trygge kontrakter. Det har sikret selskapet store overskudd gjennom hele nedturen. I fjor leverte rederiet et overskudd på 297 millioner kroner opp fra 227 millioner kroner året før.

– I motsetningen til andre har vi hatt gode motbakker, vi har fått betalt selv om markedet har vært svakt, forteller konsernsjef Hallvard Klepsvik.

Selskapet er eid og drives av familiene Klepsvik og Økland på Austevoll utenfor Bergen.

Da nedturen begynte hadde selskapet to fartøyer som hadde kontrakt fra 2011–2019 med Technip FMC. I 2015 sjøsatte selskapet enda et fartøy som hadde kontrakt med FMC. Klepsvik forteller at selv om de hadde kontrakter da markedet begynte å butte, var det ikke sikkert at de ville få betalt.

– Vi har vært heldige med at FMC har opprettholdt kontraktene, det finnes flere eksempler på oljeserviceselskaper som ikke har fått betalt for arbeidet de har utført under nedturen.

Tjente 643 mill. i nedturen

Totalt opererer North Sea tre spesialiserte offshorefartøyer og har dessuten noen mindre fiskebåter i sin flåte.

– Fiskebåtene er en mindre del av selskapet, men utgjør 10 til 15 prosent av virksomheten, forteller Klepsvik.

To av offshorebåtene har kontrakter til 2022 og en går av kontrakt neste år. Klepsvik tror årene som kommer kan bli tøffe.

– Det har vært en liten opptur i olje nå det siste halvåret og det er generelt mye kontrakter. Jeg tror at 2019 blir et stramt år, ratene har vært generelt lave, sier han.

Fra 2014 til 2017 har selskapet hatt et samlet overskudd på 643 millioner kroner. Selv om omsetningen gikk ned seks prosent i 2017, økte resultatet med 30 prosent.

Ved vannkanten på Bakkasund styrer Hallvard Kleppsvik og de andre selskapet.
Ved vannkanten på Bakkasund styrer Hallvard Kleppsvik og de andre selskapet. (Foto: Hallvard Klepsvik)

Vil ikke ekspandere

Mange selskaper ville brukt oppsiden til å ekspandere og gire opp investeringene. Det frister ikke for familiene på Austevoll.

– Vi har bygget litt etter litt, sier Klepsvik.

Han forteller at selskapet har ønsket å holde seg til mellom tre og seks båter siden starten i 1984.

– Det er viktig å ikke ekspandere for mye. Når man opererer med så store og dyre båter er det lett å miste kontrollen. Vi fant ut at vi skulle holde oss i en nisje og ikke prøve oss på hele offshoremarkedet på en gang, sier Klepsvik.

Selskapet har sin base på Austevoll utenfor Bergen. Kommunen er kjent for sitt offshoremiljø, og noen av Norges rikeste offshore-redere. Klepsvik er sikker i sin tale når han sier at de nok aldri vil dra fra øya.

– Vi hadde en periode på Sotra, men bestemte oss da for å dra tilbake til Austevoll. Når både bro og internett-kapasiteten er så god har vi ikke sett noen grunn til å dra herfra, avslutter Klepsvik.(Vilkår)