Det danske fergeselskapet DFDS fosser frem. Rederiet, som årlig frakter flere hundre tusen passasjerer mellom blant annet Norge og Danmark og Storbritannia og Frankrike, økte inntektene til 4,2 milliarder danske kroner i andre kvartal. Driftsresultatet før avskrivninger (ebitda) lå tett på én milliard kroner.

Men til tross for å ha tilbakelagt solid resultatvekst, er rederiet bekymret for hva det ser i horisonten. Der ser de brexit og et hav av kunder som rett og slett ikke er forberedt.

Kutter utsiktene

– Brexit er en ekstraordinær situasjon som akkurat nå senker volumene både i vårt ferge- og logistikknettverk, sier konsernsjef i DFDS, Torben Carlsen, i en melding.

Som følge av usikkerheten reduserer rederiet forventningene til inntektsveksten fra 10-12 prosent ned til 6–8 prosent. Det ventes videre at driftsresultatet før avskrivninger vil stige med seks prosent til intervallet 3,5-3,8 milliarder danske kroner, ned fra tidligere anslått 3,8-4,0 milliarder kroner.

Vent-og-se-holdning

DFDS mener usikkerheten knyttet til vekst særlig er blitt svekket de siste månedene som følge av politiske endringer i Storbritannia. EU-kritiske Boris Johnson ble i juli valgt til statsminister i Storbritannia og har lovet å gå ut av EU 31. oktober – med eller uten en avtale.

«Økende usikkerhet rundt brexit skaper for øyeblikket en betydelig oppbremsing i britisk handel nå som produsenter og importører/eksportører har lagt seg til en vent-og-se-holdning for å få bedre oversikt», skriver DFDS i kvartalsrapporten.

Tror kundene blir tatt på sengen

Rederiet sier det selv er godt rustet hva angår bemanning, systemer og prosesser som vi gi en smidig overgang i tilfelle det hele munner ut i en brexit uten en avtale mellom Storbritannia og EU. Fergeselskapet er derimot mer bekymret for kundene sine.

En DFDS-ferge ankommer havnen i Dover sør i England.
En DFDS-ferge ankommer havnen i Dover sør i England. (Foto: Glyn Kirk/AFP/NTB Scanpix)

«Mange kunder er derimot ikke forberedt på å håndtere overgangen på grunn av utilstrekkelig bevissthet rundt nødvendige tolldokumenter og systemer. Dette utgjør en risiko for overgangen», skriver DFDS.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.