Hvert år samler den London-baserte shippingmilliardæren sin nærmeste krets til faste bord i de ærverdige lokalene i Oslo. 

John Fredriksen ankom selv restauranten via bakveien, som vanligvis benyttes av kongelige og andre som vil unngå oppmerksomhet. 

(Se bildeserie nederst i saken) 

Fredriksen-døtrene hastet inn 

Flere sentrale personer i Fredriksen-systemet var å se på vei inn på Theatercaféen. Blant dem var Fredriksens to døtre, tvillingsøstrene Kathrine og Cecilie Fredriksen. De hastet inn på restauranten, og ønsket ikke å prate med DN. 

For et år siden ble det kjent at Fredriksens døtre, skulle bli mer involvert i Fredriksen-systemet. De to fikk ansvaret for å følge opp en ny investeringsportefølje på rundt to milliarder dollar fra hovedkvarteret i London.

Fredriksen-søstrene har i tillegg ulike styreverv i eiendomsselskapet Npro, samt i oppdrettsselskapet Marine Harvest.

– Det går fornuftig for seg 

Også Seadrill-sjef Per Wullf er tilstede på Fredriksens tradisjonsrike julelunsj fredag. Han ønsket ikke å prate om selskapet han leder.  

Seadrill-sjef Per Wullf var til stede på Fredriksens tradisjonsrike julelunsj. Han ønsket ikke å prate om selskapet han leder.
Seadrill-sjef Per Wullf var til stede på Fredriksens tradisjonsrike julelunsj. Han ønsket ikke å prate om selskapet han leder. (Foto: Ida von Hanno Bast)

– Jeg skal på julebord, det er det jeg har lyst til. Det går fornuftig for seg. Jeg håper det blir koselig, sier han til DN på vei inn på Theatercaféen. 

Det Fredriksen-kontrollerte riggselskapet Seadrill er midt inne i en omfattemde restrukturering. Selskapet må få en avtale med et stort antall banker og obligasjonseiere om rundt ti milliarder rentebærende gjeld.

Riggbransjen har stått overfor et tøft år, og flere selskaper sliter. Etter at oljeprisen begynte å falle i 2014 har oljeselskapene i stor grad kuttet i sine investeringsbudsjetter. Det har ført til at rigger blir overflødige og ratene, prisen selskapene får for å leie ut rigger, har falt betydelig. Seadrill, som var verdens største riggselskap målt i markedsverdi, har blitt kraftig rammet. 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Skodas smarte løsning
Skoda Kodiaq kommer til Norge i mars. Sjekk den nye smarte løsningen for å unngå å skrape opp bilen ved siden av.
00:26
Publisert: