Skipsredere globalt har altfor høy gjeld, mener de to internasjonale finanshusene Clarksons Platou Securities og JP Morgan Asset Management.  

De mener at rederne må roe seg ned for å komme seg gjennom svingningene i en syklisk

bransje som skipsfart. 

– I de fleste segmentene er det for mange skip og veldig mye er gjeldsfinansiert. Det gjør at mange rederier er svært utsatt for markedssvingninger, for utsatt for vår smak, sier Andrian Dacy, administrerende direktør for transportgruppen i private equity-virksomheten til JP Morgan Asset Management under bransjekonferansen Nor-Shipping på Lillestrøm tirsdag.

– Jeg mener derfor at det på generell basis må jobbes med å redusere gjelden i den globale shippingnæringen, legger han til. 

– Langsiktige investorer 

Dacy, som bidrar til forvaltningen av over 31 milliarder dollar, investerer i flere ledd av verdikjeden i den globale transportsektoren. Selv om Dacy er en finansiell aktør, har han en relativt industriell tilnærming til investeringer.

– Vi er svært langsiktige investorer, og satser kun på investeringer som vi vurderer som bærekraftige i det lange bildet, sier han, og poengterer at mange rederier ikke havner i denne kategorien.

Høy operasjonell giring 

Dacy får støtte fra administrerende direktør Erik Helberg i Clarksons Platou Securities, som er blant de mest anerkjente investeringsbankene innen maritim sektor.

– Jeg er enig i at gjelden er for høy i shipping. Det er en volatil bransje hvor det allerede er høy operasjonell giring. Jeg mener at det derfor ikke er nødvendig å gjøre det mer spennende med veldig mye gjeld, sier Helberg til TDN Finans.

– Det vil være sunt hvis shippingselskaper fremover reduserer gjeldsgraden, noe som gjør det mulig å gjøre gode forretninger når muligheten byr seg, samtidig som det legger opp til et mer tilbakeholdent standpunkt på kjøp av nye skip, fortsetter han.

Tilgangen til kapital er tøffere 

Clarksons Platou-sjefen erkjenner imidlertid at virksomheten han leder tjener gode penger på tilrettelegging av gjeldsfinansiering for rederier verden over. Det kan være en utfordring for ham. 

– Men samtidig er det egentlig ikke det. Det som vil måtte skje er at vi vrir om i større grad fra plassering av gjeld til innhenting av egenkapital, forklarer han.

Helberg er også tydelig på at det uansett vil fortsette å være redere som fortsetter å bestille nye, avanserte og dyre skip.

– Noen eiere vil alltid ha tilbøyeligheten til å bestille nye «leker», men det virker som at tilgangen til kapital er mye tøffere nå enn tidligere, som trolig gjør at rederne vil begrense seg mer de kommende årene, sier han.(Vilkår)

Hør Bonde Tusviks power-dikt til pr- og reklamebransjen
Dette mener Sigrid Bonde Tusvik om bransjen. Hun underholdt med skråblikk da Årets Byrå ble kåret tirsdag kveld.
02:20
Publisert: