Styret i tankrederiet Euronav legger ingenting imellom når det går til frontalangrep på sin belgiske hovedeier Compagnie Maritime Belge, som ledes av shipping-familien Savery.

CMB, som har fortsatt å kjøpe seg opp i Euronav den siste tiden og nå eier nesten 20 prosent av aksjene, har tidligere gått ut offentlig mot den foreslåtte fusjonen mellom Euronav og milliardær John Fredriksens tankrederi Frontline. Her står CMB steilt mot styret i Euronav, som i likhet med styret i Frontline har gått god for transaksjonen.

– Verdidestruerende

Nylig anbefalte Euronav-styret aksjonærene å stemme mot CMBs forslag om tre nye styremedlemmer på generalforsamlingen 19. mai. I et brev til aksjonærene publisert torsdag utdyper styret argumentasjonen, og gjentar oppfordringen om å stemme MOT forslaget (i blokkbokstaver og understreket i teksten).

«Styret til Euronav mener at styremedlemmene som er foreslått av CMB vil forfølge en agenda som styret har analysert grundig og vurdert til å trolig være verdidestruerende for andre aksjonærer,» heter det i brevet.

CMBs plan er å legge inn sitt selskap CMB. Tech i Euronav. Oppgjøret vil de ha i Euronav-aksjer, noe som styret understreker at vil være utvannende for dagens aksjonærer. Selskapet vil deretter å selge tankflåten og bruke pengene på å utvikle den gjenværende virksomheten i grønnere retning.

«Denne utfasingen av Euronavs eksisterende virksomhet vil være i strid med forventningene til Euronavs andre nåværende aksjonærer,» skriver styret. Styret har de siste seks månedene gjentatte ganger avslått CMBs ønsker om å innlemme CMB. Tech, som det mener ikke gir noen utsikter for utbytter, men tvert imot store investeringer.

«CMBs planer legger opp til en radikal retningsendring bort fra Euronavs kjerneforretningsvirksomheten innen tank-shipping, og vil gjøre om selskapet til et diversifisert shipping- og industrigruppe, hvilket vil føre til en betydelig økning i risikoprofilen, skriver styret. «Euronav er kategorisk ikke det hensiktsmessige investeringsverktøy» for disse planene, understreker det.

Begge har økt eierandelen

Etter planen skal det fusjonerte Frontline-Euronav beholde Frontline-navnet. Selskapet vil få 140 fartøy og en markedsverdi på 4,2 milliarder dollar, eller nærmere 37 milliarder kroner.

Fusjonen falt imidlertid ikke i god jord hos Saverys-familien, som var med på å grunnlegge Euronav og også er største aksjonær gjennom selskapet CMB.

Arving Alexander Saverys alternative plan går ut på å bygge opp en opposisjon blant andre investorer, å øke familiens eierandel og stake ut en plan der rederiet i fremtiden ikke trenger å være like avhengig av å transportere olje.

Mens CMB har økt sin andel til 17,5 prosent, har også Fredriksen fortsatt å kjøpe seg opp direkte i Euronav, og har nå 12 prosent av aksjene.

Fredriksen kjøpte seg også nylig opp i det amerikanske tankrederiet International Seaways. I en amerikansk børsmelding kom det frem torsdag at han hadde solgt seg litt ned igjen, ifølge shippingavisen TradeWinds. Men avisen skriver utover formiddagen at meldingen var feil og at transaksjonen har motsatt fortegn. Fredriksen har kjøpt seg noe opp, til 16,6 prosent.

Fredriksens management-selskap Seatankers har signalisert at investeringen i International Seaways er en ren finansiell plassering som ikke har noe å gjøre med storfusjonen mellom Frontline og Euronav.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.