Fraktmarkedet for tørrlastskip er elendig, og rederiene taper penger. Men Jinhui-toppene Ng Siu Fai og Ng Kam Wah Thomas mottok likevel en bonus på 9,6 millioner kroner hver ifjor. Det var 42,5 prosent mindre enn i 2013, men til gjengjeld steg de ordinære lønnsutbetalingene kraftig. Tilsammen mottok hver av brødrene nær 3,4 millioner dollar (27,5 millioner kroner) ifjor. Det var på linje med summen av lønn, bonus og andre innberetningspliktige ytelser året før.

Familien kontrollerer 57,7 prosent av aksjene i tørrlastrederiet, som er registrert på Bermuda og drives fra Hong Kong, men er børsnotert i Oslo. Siden finanskriseåret 2008 har Ng Siu Fai og Ng Kam Wah Thomas fått en samlet bonus på nær 450 millioner kroner. Høyest var bonusen i 2010, da de to mottok vel 9,5 millioner dollar hver. I 2008 var bonusbeløpet nær åtte millioner dollar. Ng Siu Fai er styreleder, mens Ng Kam Wah Thomas er administrerende direktør og nestleder i styret i Jinhui Shipping and Transportation. De grunnla selskapet sammen i 1987.

En tredje bror, Ng Ki Hung Frankie, er også med i ledelsen, men nyter ikke godt av millionbonusene. Hans samlede lønn og bonus beløp seg ifjor til 2,76 millioner kroner.

I 2014 gikk Jinhui på en skikkelig resultatsmell. Inntjeningen svekket seg kraftig på grunn av ratenedgangen i tørrlastmarkedet.

I tillegg måtte rederiet gjøre ekstraordinære nedskrivninger av flåteverdiene med 50,6 millioner dollar. Det ga et negativt resultat før skatt på 86,7 millionbyer dollar. I 2013 tjente selskapet til sammenligning 25,4 millioner dollar.

Ifølge RS Platou Economic Research kan tørrlastskip nå leies ut for mellom 4200 og 6500 dollar dagen. Det dekker knapt de rene driftskostnadene og gir ikke noe bidrag til renter og avdrag.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.