Rederiet Stolt-Nielsen er bekymret for flåteveksten innen sitt viktigste område, kjemikalietankskip, og tror markedene vil holde seg svake i flere år fremover. Likevel investerer rederiet 575 millioner dollar, eller 4,9 milliarder kroner, når det nå kjøper båter fra Johan Odvar Odfjell-kontrollerte Jo Tankers i Bergen.

– Dette er tonnasje vi har behov for, da skipene vil erstatte eldre fartøyer vi har som skal skrapes, sier Stolt-Nielsens konsernsjef Niels G. Stolt-Nielsen.

Kjøpet omfatter 13 ganske moderne båter, samt halvparten av et joint venture-selskap som har åtte båter i bestilling.

– Vi trenger ikke bestille nye skip på i alle fall fire–fem år, sier Niels G. Stolt-Nielsen, som understreker at kjøpet også vil utvide deres tjenestetilbud med nye ruter og økt kapasitet.

Rekordstor ordrebok

Kjemikalietankmarkedet sliter med svake markeder som følge av mange tilgjengelige båter, og det er også rekordmange båter under bestilling. Samlet er det båter tilsvarende 27 prosent av dagens kapasitet i ordre. Dette vil holde markedene svake til i hvertfall 2018, tror Stolt-Nielsen.

– Når vi har behov for skipene, er det fornuftig å overta en eksisterende aktør, ettersom det gjør at vi ikke behøver å legge inn nye ordre og dermed øke ordreboken ytterligere, sier konsernsjefen.

Stolt Tankers-datterselskapet har hatt seks av de tretten Jo Tankers-båtene leid inn de seneste seks årene. Niels G. Stolt-Nielsen sier at det ikke var Stolt-Nielsen som initierte kjøpet.

– Grunnen til at vi kjøper er at skipene nå kom til salgs. Hvorfor de selger, må du spørre Johan Odvar Odfjell om, sier han.

– Dette er imidlertid kvalitetsskip som vi mener vi fikk til en god pris, sier Stolt-Nielsen.

Øyner sterkere avkastning

Stolt-Nielsens forretningsstrategi er basert på lange kontrakter med stabile kunder, noe som ifølge Niels G. Stolt-Nielsen historisk har gitt en avkastning på skipene rundt åtte–ni prosent.

– Det er jo ikke kjempebra. Poenget er imidlertid at dette gjør at ratene ikke blir veldig lave, men det medfører samtidig at vi ikke får kjempehøye rater heller, sier han.

Konsernsjefen har imidlertid tro og håp om at rederiet vil oppnå sterkere avkastningstall fremover.

– Hvis man kjøper skip til riktig pris, noe jeg mener vi har gjort, og drifter dem på riktig måte, så burde vi klare å oppnå tosifret avkastning på skipene, sier konsernsjefen.

«Ingen enkel beslutning»

Det lyktes ikke DN å komme i kontakt med Jo Tankers eller Johan Odvar Odfjell mandag. Rederiet sendte imidlertid ut en egen pressemelding hvor det fremgår at transaksjonen var resultatet av en åpen, internasjonal prosess.

– Etter å ha drevet med shipping i fire generasjoner og kjemikalietankskip i tre generasjoner, var det ingen enkel beslutning å selge kjemikalietankvirksomheten, sier Johan Odvar Odfjell i meldingen.

Odfjell poengterer at shippingbransjen krever stordriftsfordeler, global kapasitet og økt servicefleksibilitet.

– I hver av disse områdene har Jo Tankers nådd sine grenser, sier han.

Det var Danske Bank Markets som gjennomførte salget for Jo Tankers. Stolt-Nielsen brukte ingen ekstern finansiell rådgiver.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.