Så langt er Forsvaret tause om prisen for oppdraget. Skipsmeglere DN har kontaktet anslår – med forbehold – at det fort kan koste 30 000–35 000 dollar per dag å leie inn taubåt og lekter som trengs for jobben. Det vil i så fall si mellom 250.000 og 300.000 kroner.

Det er få såkalte halvt nedsenkbare lektere med størrelse som kan ta et slikt skip om bord å velge mellom i Norge og Nordsjøbassenget. Innleie fra andre områder ville medføre forsinkelser og store mobiliseringskostnader.

Bekrefter

Det er Sjøforsvaret selv som gjør sikringsjobben med fregatten, mens avdelingen Forsvarsmateriell sørger for avtalene om frakt og reparasjon.

Arbeidet pågår nå parallelt, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell, som bekrefter at Boa i Trondheim har fått frakteoppdraget. Hverken hun eller daglig leder Helge Kvalvik i Boa vil kommentere kontraktsstørrelsen nærmere.

Beslutning om hvilket verft som skal få reparasjonsjobben er ennå ikke truffet. Om fregatten overhodet er reparerbar og til hvilken kostnad er heller ikke klart.

Kollisjon

Det var i 04-tiden 8. november «Helge Ingstad» kolliderte med oljetankeren «Sola» utenfor Øygarden i Hordaland. Ifølge Nato/ Forsvaret drev fregatten da navigasjonstrening i fjordområdet.

I lydlogger VG publiserte i helgen har kommet frem at marineskipet ble advart mot kollisjonsfare fra tankeren, som hadde los om bord.

Dette hittil ukjente brevet viser Einsteins frykt for Tysklands fremtid lenge før nazistene tok over
01:12
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.