Den mangeårige Frontline-tankrederen John Fredriksen og milliardær og investor Arne Fredlys tankrederi Hunter er blant dem som har satset stort på mer miljøvennlige tankbåter. Strengere miljøregler har gitt storsatsing på såkalte «scrubbere», som renser utslippene fra de gigantiske båtene. Det har skapt et milliardmarked på to år.

Det nyter norske Clean Marine godt av.

Allerede i 2005, da den internasjonale maritime organisasjonen, IMO, varslet strengere utslippskrav, begynte det vesle norske selskapet å utvikle sin renseteknologi.

– Vi luktet det tidlig. Det gikk likevel mange år før det ble en interessant forretning, sier den tidligere Klaveness-direktøren og nå sjef i Clean Marine, Nils Høy-Petersen.

Vi luktet det tidlig. Det gikk likevel mange år før det ble en interessant forretning
Nils Høy-Petersen, sjef i Clean Marine,

Seksdoblet på strengere regler

I 2020 trer de nye og strenge reglene fra FN-organisasjonen IMO i kraft. Det ga ordreboom for det norske selskapet i 2018, og i 2019 kom de store inntektene.

Etter inntekter på 222 millioner kroner i 2018, mer enn seksdoblet inntektene seg i fjor, til nesten 1,4 milliarder kroner. Resultatene fulgte etter, og selskapet fikk et resultat før skatt på 114 millioner kroner, mot et nullresultat året før.

De nye strengere reglene vil i praksis stenge ut flere gamle tankbåter fra markedet, med mindre båtene utstyres med scrubber-rensesystem.

«Scrubbere» er et eksosrenseanlegg som fjerner svovel fra eksosen fra skipene. Clean Marine har eller er i ferd med å levere slike systemer til 260 skip verden over, og har mange av de største rederne og selskapene i verden på kundelisten.

Tøffere med oljeprisfall

Høy-Petersen tror imidlertid ikke den sterke utviklingen vil fortsette. Årsaken er at det har kommet mange andre inn på markedet. I tillegg kommer koronakrisen, som sammen med lavere oljepriser har gjort det mindre attraktivt for tankredere med gamle båter å oppgradere med renseutstyr.

– Videre utvikling avhenger av hvordan markedet utvikler seg. Etter nedgang i oljepriser og covid-19 og vanskelige forhold i 2020, så er ikke det markedet så interessant for øyeblikket, sier han.

Administrerende direktør i Clean Marine, Nils Høy-Petersen.
Administrerende direktør i Clean Marine, Nils Høy-Petersen. (Foto: Clean Marine)

– Teknologien er kanskje mest relevant for nybygg, fremfor å installere det for eksisterende skip, sier han.

Clean Marine-styret skriver i sin årsberetning at reiserestriksjoner som følge av koronaepidemien gir store hinder for gjennomføring av scrubber-installeringene, og at mye arbeid i 2020 derfor er blitt utsatt. Clean Marine har derfor redusert bemanningen.

Utsettelsene gir imidlertid bare moderate økonomiske utslag, ifølge styret, som heller ikke er nevneverdig bekymret for kanselleringer.

Gikk sammen med Fredriksen

Etter hvert som ordrene tikket inn og fristen for å redusere utslippene nærmet seg, gikk Clean Marine-eierne i 2019 i markedet for å finne en industriell partner. Bak Clean Marine står blant annet Klaveness-, Rieber- og flere andre kjente norske rederfamilier.

Ifølge Finansavisen brukte selskapet meglerhuset Pareto Securities i letingen etter en partner, og fant etter hvert sammen med konkurrenten FMSI, som den gangen var eiet med nesten en tredjedel av John Fredriksens Frontline. De to selskapene har nå gått sammen, der eierne av Clean Marine eier halvparten av det sammenslåtte selskapet. Frontline er en av de største eierne, med 14,5 prosent.

– Vår teknologi hadde visse karakteristikker og fortrinn for noen skip. FMSI hadde et produkt med fortrinn for andre skip. Fusjonen med FMSI ga en mer global posisjonering, og tilgang til egen fabrikk, i Batan i Indonesia, sier Høy-Petersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.