Shippingbransjen står overfor skjerpede miljøkrav ved årsskiftet.

Den såkalte IMO2020 stiller strenge utslippskrav, som i praksis utestenger flere gamle skip fra markedet, med mindre de installerer utstyr (scrubbere) for å rense eksosen.

Miljøfusjon

Nå vil to av de største scrubber-leverandørene, Clean Marine og FMSI, fusjonere i en transaksjon, som også er støttet av John Fredriksens tankrederi, Frontline, melder TradeWinds fredag.

Frontline, som fra før eier 30 prosent av FMSI/Feen Marine, vil eie 14,5 prosent av det fusjonerte selskapet. Dermed blir det blant selskapets største aksjonærer.

Det fusjonerte selskapet vil drives under merkenavnet Clean Marine, og vil i tillegg til å utforme, bygge og drive renseutstyret også tilby finansiering gjennom tilknyttede selskaper, ifølge TradeWinds.

Clean Marine-sjef Nils Høy-Petersen vil fortsatt lede satsingen.

– Forholdene har endret seg

Fredriksen skal innledningsvis ha vært skeptisk til å installere scrubbere, men holdningen snudde da nye, internasjonale lav-fosfor-regler trådte i kraft i 2018, ifølge TradeWinds.

– Forholdene [for markedet] har endret seg det siste året, og vi venter at antallet ordrer vil øke, sier Frontline-sjef Robert Hvide Macload.

Frontline kjøpte seg inn i Feen Marine i fjor, som del av sitt scrubber-installasjonsprogram.

Frontline har så langt installert scrubbere i åtte supertankere og i syv mindre skip. Planen for neste år er å øke med ti skip, hvorav én supertanker. Frontline har scrubbere på alle sine nybygg.

– Det betyr at vi nærmer oss 50 prosent scrubber-dekning for flåten, sier Frontline-sjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.