Frontline stiger kraftig på børs etter å ha lagt frem bedre resultater for første kvartal enn ventet. Tankrederiet stiger over fem prosent på Børsen, og prises nå til 18,1 milliarder kroner, opp 42 prosent siden nyttår.

Det er neppe på grunn av ratene Frontline fikk i første kvartal, som var langt under break-even, det selskapet trenger for å betjene driftskostnader, lån og administrasjon for sin flåte på 68 tankskip.

At første kvartal endte med overskudd på 31 millioner dollar, 300 millioner kroner, skyldes i all hovedsak at rederiet tjente 25 millioner dollar på derivater, samt seks millioner dollar på salg av et skip.

For tankrederiet er det utsiktene til økte rater i fraktmarkedet som er redningen. Før invasjonen i Ukraina pekte tankmarkedet allerede mot en gradvis bedring i 2022 tilbake til nivåer før pandemien, men på kort sikt har tendensen akselerert, ifølge Lars H. Barstad, administrerende direktør i Frontline Management.

– Tilbudsveksten av olje er fortsatt usikker fremover, mens oljeprisen signaliserer sterk etterspørsel og oljelagrene er på sitt laveste på flere tiår. Det tilsier en stram tilgjengelighet av sentrale råvarer i nesten alle markeder, sier Barstad i en melding.

Rederiet ser nå en kraftig rateøkning i andre kvartal, som vil gi svært god og etterlengtet inntjening for rederiet. For suezmax venter rederiet en dobling av ratene fra første kvartal, og 143 prosent økning for nye langfraktskip. Også VLCC-ene har kraftig økte rater, men vil likevel ha lavere inntjening enn break-even i andre kvartal.

Ekstremt få nybygg

Frontline Management-sjefen tør likevel ikke fastslå at markedet har snudd, slik shipping, og særlig tankbransjen har forventet lenge.

– Men det fundamentale bildet er attraktivt, med svært begrenset kapasitet i tilbudet av fraktkapasitet i oljemarkedet fremover, sier Barstad.

Han peker på at verdens tankflåte er aldrende, og med svært liten fornyelse på gang:

Ikke en eneste ordre skal være lagt inn på VLCC-er eller suezmaxer siden i fjor sommer, og kun seks bestillinger på nye langfraktskip, LR2, ligger inne på verdensbasis, ifølge rederiet.

Frontline og andre tankrederier har slitt kraftig de siste to årene, etter at Opec-landene kuttet produksjonen ved starten av pandemien. Ratene i spotmarkedet for de store tankskipene, VLCC-er, har i perioder vært negativ, senest forrige uke. For de mindre suezmax-skipene og nyere langfraktskipene har ratene holdt seg bedre. Frontline eier en flåte på 17 VLCC-er, 27 suezmax og 18 nyere langfraktskip.

Underskudd på 1,1 mrd. dollar

Frontline endte fjoråret med et underskudd på 11,1 milliarder dollar.

I april meldte selskapet at det vil fusjonere med konkurrenten Euronav, som samlet blir verdens største børsnoterte tankrederi med 140 tankskip og en markedsverdi på 4,2 milliarder dollar.

– Med dette bakteppet er vi veldig spente på å jobbe med den foreslåtte kombinasjonen med Euronav, og skape en sterk sammenslåing av to av de mest respekterte tankrederiene på et spennende punkt i markedet, sier Barstad i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.