Det er ingen godt bevart hemmelighet at markedet for frakt av råvarer svinger mye.

Denne gangen er det imidlertid litt spesielt. Saudi-Arabia skal eksportere enorme mengder olje til et marked som rett og slett ikke trenger olje akkurat nå. Ratene har gått til himmels og rederiene tjener rått med penger.

– For under en måned siden la vi frem våre kvartalstall og sa at markedet trolig ville forbli på lave nivåer. Vi kunne ikke tatt mer feil, sier Robert Hvide Macleod, toppsjef i det John Fredriksen-dominerte tankrederiet Frontline.

– Nylige hendelser har rett og slett snudd tankmarkedet fullstendig opp ned og utsiktene er historisk sterke, sier han.

Frontline-sjefen sier det nå er muligheter for å slå siste rekordår hvor rederiet tjente over én milliard dollar etter skatt.

– Fantasirater

Oljeselskaper verden over ramler på børs i takt med fallende oljepris som følge av koronaviruset og en priskrig mellom Saudi-Arabia og Russland, hvor det nå skal produseres for full maskin. Store tankskip står klare til å ta imot.

– Etterspørselen etter transport av olje har økt nær 10 prosent over natten, i et shippingmarked som allerede var nær balanse. Dette gjør at jeg med relativt stor sikkerhet kan si at andre kvartal 2020 kommer til å bli sterkt, sier Hvide Macleod.

Spotraten for et skip fra Midtøsten til Kina ligger torsdag på 170.000 dollar per dag.

Shippinganalytiker Frode Mørkedal i meglerhuset Clarksons Platou Securities følger tankmarkedet tett. Han sier det koster rundt 10.000 dollar per dag å dekke driftskostnadene. Tankskipene sitter da i dag igjen med 160.000 dollar for sine seilaser.

– Gang det med 50 dager per tur. Da tjener du åtte millioner dollar per tur, sier han.

Med dagens kronekurs tilsvarer det nærmere 100 millioner kroner.

– Hvis du kjører Midtøsten-Kina frem og tilbake får du typisk syv sånne turer hvert år. Da har du tjent 56 millioner dollar på et år. Det er fantasirater, sier Mørkedal.

I tillegg til driftskostnader skal rederiene også betale renter og avdrag på sine lån. I snitt ligger de totale kostnadene til rederiene på rundt 20.000 dollar per dag, ifølge analytikeren.

Kan bli høyeste rater på 12 år

I oktober i fjor var ratene også skyhøye da markedet fryktet militær eskalering i forholdet mellom USA og Iran etter drapet på den iranske toppgeneralen Qasem Soleimani. Ratene falt imidlertid fort tilbake.

Nå ligger snittratene for andre kvartal ifølge Mørkedal an til å bli de høyeste siden andre kvartal 2008. Onsdag meldte det norske tankrederiet Hunter Group, kontrollert av Arne Fredly, at tre av selskapets skip har inngått seks måneder lange kontrakter på 80.000 dollar per dag.

Til tross for den kraftige rateoppgangen følger Oslo Børs-noterte rederier som Hunter og Frontline markedet generelt og er ned 33 og 30 prosent på børs.

Frontline-sjef Hvide Macleod tror vi går inn i et tankmarked som kommer til å være sterkt lenge.

– Flåteprofilen på tank ser meget interessant ut, faktisk den beste siden 1997. Det er tre ganger flere skip over 15 år i forhold til skip i ordreboken. Dette betyr at tilbudet av skip i spotmarkedet faktisk ser ut til å avta over de neste tre årene, sier han.

– Vi er veldig godt posisjonert med en moderne flåte som er nær 100 prosent spot-eksponert, sier han.

Å være eksponert mot spotmarkedet betyr at man har skip tilgjengelig til å ta oppdrag her og nå i stedet for å binde skipene opp mot kontakter over en lengre periode.

Hvide Macleod sier oljeproduksjon er en drivende faktor for prisingen av spotrater. Produksjonen er historisk høy.

– Med dagens utsikter er det stor sannsynlighet for at denne situasjonen kan vedvare, sier han.

Kjempene kjøper

Så hva skjer når det produseres langt mer olje enn det som etterspørres? Jo, den lagres. Og også der er det mulig å tjene penger.

Tidligere denne uken meldte Reuters at Glencore, verdens største råvarehandelselskap, har leid megatankskipet «Europa» med en kapasitet på tre millioner fat olje for å lagre olje på sjøen i minst seks måneder. Hensikten er å kjøpe billig olje nå, lagre den på skip til prisen går opp, og selge til høyere priser. Men også det har sin pris.

Glencore skal ifølge Reuters' kilder betale en 37.000 dollar dagen de første seks månedene for leie av skipet, som er en såkalt ultra large crude carrier – ULCC.

Også Royal Dutch Shell skal ha leid minst tre supertankere for å lagre olje til sjøs i minst tre måneder. Hvert skip kan romme to millioner fat olje.

Å lagre olje til sjøs er vesentlig dyrere enn å gjøre det på land. Hvide Macleod i Frontline sier de i utgangspunktet vil bruke sin flåte i spotmarkedet da snittalderen på skipene er fire år og tilbudet vil minke ettersom det gjerne er de eldre båtene som brukes til lagring.

– Da tror jeg det er bedre for oss å forbli i spotmarkedet og nyte godt av et strammere spotmarked og gode rater, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.