Gassrederiet Aurora er en klar oppkjøpskandidat, ifølge Pareto. BW LPG og Avance Gas kan være mulige kjøpere.

Pareto Securities mener aksjene i gassrederiet Aurora LPG vil stige 23 prosent til 53 kroner. Det viser en fersk analyse fra meglerhusets shippinganalytikere Eirik Haavaldsen og Jonas Advocaat Kraft.

Aurora ble notert i gråmarkedet for knapt to måneder siden og opererer i samme marked som Sohmen-kontrollerte BW LPG og Fredriksen/Stolt-Nielsen-dominerte Avance Gas, men flåten begrenser seg foreløpig til to skip bygget i 2009. De ble kjøpt brukt for 75 millioner dollar per stykk, mens Pareto verdsetter dem til 82 millioner dollar i dag.

Fire nybygg er bestilt for levering i 2016, og rederiet har sikret seg opsjoner på å doble serien til åtte søsterskip på det sørkoreanske storverftet Hyundai. Men innen den tid kan Aurora være innlemmet i et annet gassrederi.

Sterke investorer på oppkjøpsjakt

Analytikerne viser til at andre aktører, blant dem Avance, har et mål om å konsolidere, det vil si skape større enheter i bransjen. Og Aurora er en attraktiv oppkjøpskandidat ettersom aksjene i dag handles til en kurs som reflekterer markedsverdien av selskapets skip, mens andre rederier i samme bransje omsettes med en premie ut over stålverdiene.

Finansdirektør Peder Simonsen i Avance Gas bekrefter at rederiet har en klar oppkjøpsstrategi, men vil ikke si om det kan være aktuelt å overta Aurora.

Finansdirektør Peder Simonsen i Avance Gas, her fra selskapets børsnotering tidligere denne måneden.
Finansdirektør Peder Simonsen i Avance Gas, her fra selskapets børsnotering tidligere denne måneden. (Foto: Mikaela Berg)

- Vi ønsker primært å investere i skip som er på vannet allerede, sier han.

Avance Gas har selv et investeringsprogram på åtte nye gasstankere etter å ha inngått avtale om å overta John Fredriksen-selskapet Frontline 2012s nybygg.

«Opp til investorene»

Aurora-sjefen Børge Johansen har ikke registrert noen kø av friere så langt:

- Hvis det er interesse fra andre for selskapet, må det være opp til investorene å avgjøre om det er en god løsning eller ei for Aurora, sier han.

Rederiets ambisjon er å bygge opp en flåte på mellom åtte og 12 gasstankere.

Fraktmarkedet for skip som transporterer flytende petroleumsgasser er sterkt, med dagrater opp mot 100.000 dollar. Auroras første skip, «Aurora Taurus», seiler inn 80.000 dollar dagen på sin jomfrutur, som anslås til et par måneder. Det gir 4,5 millioner dollar i kassen etter at driftskostnader er betalt.

Hvis det ikke blir noe oppkjøp, bør aksjonærene derfor isteden kunne se frem til hyggelige kontantutbytter, mener Pareto Securities.

Og selv om det er bestilt mange nybygg er flåteveksten begrenset de neste 12–18 månedene. Dermed er det duket for et vedvarende sterkt marked med superprofitt for rederiene, ifølge meglerhuset.

På litt lengre sikt viser Haavaldsen og Advocaat Kraft til at det ventes en betydelig utvidelse av gasseksporten fra USA. Det vil ifølge dem gi økt etterspørsel etter skip fra 2015/16.

Milliardverdier

Ved kurs 43 kroner, som aksjen sist ble omsatt for 11. april, verdsettes Aurora LPG til en milliard kroner på otc- (over the counter) listen i Oslo. Der er også gassrederiet Dorian LPG, som snart børsnoteres i New York, registrert med en markedsverdi på 5,7 milliarder.

BW LPG og Avance Gas er begge notert på Oslo Børs, der selskapene igår formiddag ble priset til henholdsvis ti og 4,4 milliarder kroner.

Les også:   Norge i hemmelige møter med Kina
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.