Nå gjør Fredriksen alvor av tanken om å slå sammen sine to børsnoterte tørrlastrederier Knightsbridge og Golden Ocean.

Knightsbridge, som er børsnotert i New York, blir det overtagende selskapet, men skifter navn til Golden Ocean Group.

Det var i et intervju med DN i forbindelse med sin 70-årsdag i mai Fredriksen åpnet for å slå Knightsbridge og Golden Ocean sammen til et selskap:

– Det går an å tenke seg at dette blir ett selskap, sa Frontline-rederen da.

Ved børsslutt igår var verdien av de to rederiene nær 5,4 milliarder kroner.

I fusjonen vil en Golden Ocean Group-aksje gi 0,13749 Knightsbridge-aksjer. I tillegg skal Knightsbridge utstede 61,5 millioner aksjer til Golden Ocean aksjonærene. Selskapet primærnoteres på Nasdaq og sekundærnoteres på Oslo Børs.

Over 70 skip

Etter at fusjonen er fullført vil rederiet ha en flåte på 72 eide tørrlastskip, hvorav halvparten er nybygg som ennå ikke er levert fra verftene.

Størsteparten av denne flåten, 46 fartøyer, er såkalte capesize-skip, store bulkcarriere på rundt 180.000 dødvekttonn. Resten er skip på opptil vel 80.000 dødvekttonn.

I tillegg vil selskapet ha noen få innleide skip og ett skip eid gjennom et samarbeid.

– Gjennom å kombinere Knightsbridge og Golden Ocean søker vi å lage et selskap med en unik flåte og sterk balanse og bygge et av verdens ledende tørrlast-shipping selskaper, sier Fredriksen.

Han tror også det vil dukke opp «attraktive konsolideringsmuligheter» fremover.

Gjennomføringen av planen er betinget av godkjennelse fra ekstraordinære generalforsamlinger i begge selskaper rundt årsskiftet, men utfallet er gitt ettersom Fredriksen gjør det klart at han vil stemme for løsningen.

Gjennom sine selskaper vil Fredriksen få en eierandel på 42 prosent i det nye selskapet.

Golden Ocean-sjef Herman Billung.
Golden Ocean-sjef Herman Billung.

Billung toppsjef

Herman Billung, som leder driftsselskapet Golden Ocean Management i Oslo, får ansvaret for den daglige ledelsen av det sammenslåtte rederiet. Dagens Knightsbridge-sjef, svensken Ola Lorentzon, blir styreleder.

Fredriksen omtales fortsatt som verdens største tankreder, men det er han ikke lenger.

Verdimessig begrenser hans tankeksponering seg i dag til fem og en halv prosent av de samlede flåteverdiene i gruppen på nær 52 milliarder dollar. Da er den voksende flåten av produkttankskip som Frontline 2012 har bestilt regnet med.

Cirka åtte prosent av markedsverdiene ligger i tørrlast, 11 prosent i gasstankfart og tre prosent i offshore serviceskips-flåten som drives av rederiet Deep Sea Supply.

De største verdiene i Fredriksens flåte ligger i boreskip, halvt nedsenkbare og oppjekkbare borerigger.

Knightsbridge Shipping er fra før notert på Nasdaq-børsen i New York, der selskapsverdien er ned omlag 14,5 prosent sålangt i år. De siste seks månedene er aksjen ned over 40 prosent.

Golden Ocean, notert på Oslo Børs, er i samme perioder ned 56 prosent og 44,5 prosent, respektivt.

Les også:
Kostbar Tesco-skandale for Norge
Dette kommer i statsbudsjettet
 

 

  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.