Natt til 24. mars grunnstøtte skipet «Ever Given», et av verdens største containerskip, i Suezkanalen i Egypt. Der sto skipet bom fast i seks dager, før det endelig kom seg løs den 29. mars. Blokkeringen førte til en opphopning av hundrevis av skip som hadde planlagt å reise gjennom kanalen.

Rundt 12 prosent av verdenshandelen går gjennom Suezkanalen, så de økonomiske konsekvensene av blokkeringen var store. Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at de samlede kostnadene av blokkeringen av kanalen lå på mellom 50 og 90 milliarder kroner i forsinket handel per dag.

Til sammen skal 422 skip ha blitt stående og vente på at kanalen skulle åpne. Noen står fortsatt, men samtlige av skipene er ventet å ha passert innen lørdag. Trafikkorken vil uansett få langvarige konsekvenser for havner og forsyningskjeder over hele verden, skriver Cnbc.

– Skipet kunne gått tapt

Kanalen eies og driftes av Suez Canal Authority, et selskap som er eid av den egyptiske stat. Selskapets sjef, Osama Rabie, sier de vil komme med høye økonomiske krav om kort tid.

– Vi vil nå over én milliard dollar i kompensasjon, sier Rabie til den egyptiske avisen Sada El Balad, gjengitt av Cnbc.

Rabie sier at kravet er basert på omsetningstap, kostnader knyttet til utstyr og maskiner, samt lønn og kompensasjon til de 800 personene som jobbet for å få skipet løs.

– Vi kommer til å be om et rimelig beløp. Vi sparte dem utrolig store kostnader ved å redde skipet uten noen betydelige skader eller tap, sier han.

Rabie har foreløpig ikke presisert hvem kravet skal rettes mot, eller hvem han mener bør betale, men ut ifra utspillene er det nærliggende å tro at han mener det taiwanske rederiet Evergreen, som leaset skipet, bør stå ansvarlig.

Rabie sier at han håper å komme til enighet om en kompensasjonsavtale i løpet av to til tre dager. Hvis ikke, så kan egyptiske myndigheter velge å holde skipet i Great Bitter Lake, som ligger nord for Suezkanalen, hvor skipet nå undergår en kontrollsjekk.

– Enten blir vi enige om en viss erstatning, eller så går det til retten, sier Rabie.

– Hvis de bestemmer seg for å gå til retten, så bør skipet holdes, advarer han.

Omfattende etterforskning

Etterforskere ser nå nærmere på hva grunnstøtingen skyldtes, samt hva som skjedde om bord på Ever Given da skipet var i ferd med å sette seg fast.

Sterk vind er blitt nevnt som hovedårsaken til at skipet satte seg fast, men menneskelige og tekniske feil kan også være en del av forklaringen. Nøyaktig hva som er årsaken, og i hvor stor grad de forskjellige faktorene spilte en rolle, vil ha mye å si for en eventuell forsikringssak.

Suez Canal Authority ved Rabie nekter i hvert fall for ansvar, til tross for å ha hatt to personer om bord da skipet satte seg på tvers.

Flere lag med ansvar

Å finne ut hvem som skal stå ansvarlig for kostnadene tilknyttet blokkeringen, kan vise seg å bli langt vanskeligere enn først antatt. Da skipet Ever Given satte seg på tvers i Suezkanalen, var det eid av et japansk selskap, leaset av et taiwansk rederi, styrt av tyske operatører, seilet av et indisk mannskap, registrert i Panama, og på vei gjennom Egypt.

En talsmann for skipsoperatøren sier til Cnbc at «pågående etterforskning vil avgjøre de mange faktorene som er involvert i denne hendelsen, og alle krav vil bli vurdert fra sak til sak.»

Det taiwanske rederiet Evergreen Marine Corp sier de ikke er ansvarlige for forsinkelser i noe av det som ble fraktet, mens eierne, japanske Shoei Kisen, sier at de vil diskutere kompensasjon med Suez Canal Authority, men at de utover det ikke vil kommentere pågående saker.

Tidligere denne uken skrev Financial Times at forsikringsselskapet Fitch venter at det vil komme forsikringskrav på et par hundre millioner dollar. Ifølge samme avis sier eksperter at krav på mer enn 250 millioner dollar ikke er usannsynlig. Samtidig er flere langt mer moderate i sine anslag, og sier at sluttregningen kan ende opp under 100 millioner dollar.

– Jeg ser dette som et stort økonomisk tap, men ikke så katastrofalt forsikringstap som det kunne ha blitt, sier Marcus Baker ved forsikringsselskapet Marsh til FT.

Videre skrev Financial Times at Shoei Kisen Kasha, som eier Ever Green, viser til det Tokyo-baserte forsikringsselskapet MS&AD Insurance, som ikke har ønsket å kommentere saken på nåværende tidspunkt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.