Offshorerederiet Nordic American Offshore (NAO) melder mandag at det har inngått en intensjonsavtale med det kanadiske rederiet Horizon Maritime Services om en mulig fusjon av de to selskapene.

Milliardær og skipsreder Herbjørn Hansson er største aksjonær i Nordic American Offshore. Etter en eventuell fusjon vil Hansson forbli styreleder og konsernsjef i det kombinerte selskapet.

Selskapene vil nå gjennomføre en juridisk og finansiell gjennomgåelse (due diligence) før en endelig avtale signeres. Hvis alt går etter planen vil eksisterende NAO-aksjonærer ende opp med å eie 48 prosent av det kombinerte selskapet, mens eksisterende Horizon-aksjonærer vil eie 52 prosent av selskapet.

«Iboende i transaksjonen er et mål om sterk ekspansjon som kan forventes å skje raskt. Det kombinerte selskapet er ventet å være i operasjon før utgangen av året», skriver NAO i pressemeldingen.

Vil utvide flåten

NAO har som de fleste andre offshorerederier vært hardt rammet av nedturen i oljeservicesektoren etter oljeprisfallet i 2014 og 2015. Den siste tiden har imidlertid pilene igjen begynt å peke oppover i det hardt prøvede markedet for offshore service-skip.

Ifølge meldingen fra NAO vil Horizon Maritime opprettholde organisasjonen og varemerket i Canada. Nåværende Horizon-sjef Sean Leet vil også lede denne delen av selskapet.

– De to selskapene er geografisk komplementære med fokus på hver sin side av Nord-Atlanteren, sier Herbjørn Hansson i pressemeldingen.

Den kanadiske investoren John Risley og hans selskaper støtter transaksjonen.

– Det kombinerte selskapet har ambisjoner om å øke størrelsen og bredden i flåten i tiden fremover, sier Risley i pressemeldingen.

Tapte 133 millioner i første halvår

Horizon Maritime har i dag en flåte bestående av syv fartøy tilpasset operasjoner på dypt vann og i værharde områder. NAO har på sin side en flåte bestående av ti identiske forsyningsskip tilpasset oppdrag i værharde farvann.

Skipsreder Herbjørn Hansson har de siste årene vært nødt til å håndtere en kraftig nedtur både i tankrederiet Nordic American Tankers (NAT) og i offshorerederiet NAO. DN skrev i august at de samlede tapene for familieselskapet High Seas as er på over 400 millioner kroner de siste to årene.

I første halvår falt inntektene til NAT med 30 prosent sammenlignet med samme periode året før. Selskapet tapte dermed rundt en kvart milliard kroner i første halvår.

Utviklingen i Nordic American Offshore (NAO) har vært noe bedre, men Hansson har fortsatt lite å juble over. I første halvår fikk NAO et driftsunderskudd på 16,3 millioner dollar, eller rundt 133 millioner kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette tvitret Trump etter Kavanaugh-høringen
Den amerikanske presidenten raskt ute for å vise hvem som hadde hans fulle støtte.
00:39
Publisert: