Herbjørn Hansson kan endelig smile etter at Nordic American Tankers tirsdag meldte at tankrederiet har fått på plass et lån på 306 millioner dollar finansiert av Beal Bank i Texas.

Lånet ble offentliggjort tirsdag, men allerede mandag steg aksjen kraftig på New York-Børsen, med over ni prosent. Det var etterlengtet etter at aksjen sist uke ble notert til historiske bunnkurser.

Etter åpning i New York tirsdag, var aksjen opp over fem prosent, men falt så noe tilbake. Amerikanske Blackrock flagget fredag at det eier 5,2 prosent av rederiet.

Ifølge meldingen har det nye lånet en lavere effektiv rente enn dagens lån og løper i fem år. Det oppgis ikke hvilken rente som er avtalt.

DN forsøkte tirsdag å få en kommentar fra Hansson, men fikk ikke svar.

Nat slet i fjor med sitt lån fra DNB, Nordea og Seb, som ved utgangen av oktober var på 333 millioner dollar. Siden i mai i fjor fikk lånet hardere vilkår med høyere rente og svært lite rom for utbytte, fordi Nat kom i brudd med lånebetingelsene.

Større frihet

Det nye lånet skal nå gi selskapet større rom til å utbetale utbytte. Det gir Herbjørn Hansson, som er styreleder og administrerende direktør i tankrederiet, en kjærkommen frihet i et selskap som er bygget opp på at aksjonærene gjerne tar imot utbytte. Nat har betalt ut kvartalsvise utbytter sammenhengende i 22 år. De siste kvartalene er utbyttene stadig falt i verdi etter krav fra bankene, og endte sist med ett cent per aksje.

– Finansieringen vil fortsette å sikre konkurransedyktig lønnsomhet for Nat. Enda viktigere er at den tillater Nat en større fleksibilitet i å fastsette dividende-utbetalinger, skriver Hansson.

Etter å ha solgt ti skip i fjor, ble store deler av salgsinntektene brukt til å betale ned gjeld. Det skal selskapet fortsette med.

– Nat er blant rederiene som alltid har hatt lavest gjeldsgrad. Styret i Nat har fokus på å fortsatt redusere gjelden til et nivå Nat hadde for få år siden.

CSG Investment har vært tilrettelegger for lånet, mens norske Arctic har vært rådgiver.

Fallende rater

Siden nyttår har tankrederiene igjen slitt med fallende rater. For suezmaxskip, som Nat nå eier 23 av, er ratene halvert siden nyttår. Fredag ble ratene notert til 24.000 dollar per dag.

Jørn Bakkelund, senioranalytiker i Clarkson Platou, sa til DN mandag at han venter at suezmaxratene vil falle videre utover våren, men at de så vil stige til høsten. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Snart vinterferie: DNs Merete Bø tester flatpakket drink til skituren
01:34 Min
Publisert: