Tank er «hot» om dagen.

Hjemme på Oslo Børs har tankrederier som John Fredriksens Frontline og Arne Fredlys Hunter Group gått sin seiersgang etter etterlengtede ratehopp i markedet. Og borte på New York-børsen gjør ikke Herbjørn Hansson det noe særlig dårligere.

Hans rederi Nordic American Tankers har steget 123 prosent siden siste bunnotering i starten av september. Det betyr at investorene den siste måneden har doblet pengene sine og vel så det.

Hansson 75 millioner rikere

Herbjørn Hansson startet Nordic American Tankers i 1995. Han sitter i dag som både styreleder og konsernsjef i selskapet, og er blant rederiets største aksjonærer. Oversikter fra Bloomberg viser at Hansson eier 2,71 prosent av de utestående aksjene i selskapet.

Den kraftige kursoppgangen siste måned har gitt Hansson en papirgevinst på omtrent 75 millioner kroner, ifølge DNs beregninger.

Gigantisk ratehopp

Årsaken til det voldsomme kursløftet for tankaksjer er at tankratene, altså hvor mye det koster å leie et skip per dag, har skutt i været. I en melding mandag skriver Nordic American Tankers at skipsmegleren Clarkson Platou meldte at ratene for såkalte Suexmax-skip var firedoblet i løpet av den siste måneden.

Da skal ratene ha ligget på rundt 68.000 dollar per dag, mens driftskostnadene til Nordic American Tankers (Nat) er på 8000 dollar per dag. I regnskapet for 2018 oppga rederiet at break-even for skipene ligger på 16.750 per dag. Det betyr at differansen mellom break-even og dagens rater på 68.000 dollar er penger rett i fôret for Hansson og hans rederi.

Rederiet skriver at 21 av deres 23 suezmax-skip opererer i dagens spotmarked.

Slitt i tre år

Herbjørn Hansson har de siste tre årene presentert samlede underskudd på over 300 millioner dollar for tankrederiet Nat. I samme periode har aksjen falt 61 prosent.

«De siste tre årene var under forventningene der mesteparten av tankselskapene opplevde flere kvartaler på rad med inntjening under break-even», skriver Nat i meldingen mandag.

Der gjentar rederiet at det tror markedet bunnet ut i løpet av 2018 og at det vil bli enda bedre fremover.

I tillegg til at sesongbetinget oppsving allerede er på vei, ser Nat ytterligere to faktorer som burde gi støtte for et godt tankmarked.

  • Raffinerienes etterspørsel etter olje vil trolig bli høyere da de vil skru opp produksjonen av drivstoff med lavt svovelinnhold i forkant av nye miljøregler i 2020, såkalt IMO 2020.
  • Det ventes også et lavere tilbud av nye skip.

NAT legger frem resultater for tredje kvartal 25. november, men skriver at oppsvinget i markedet først vil vise seg i resultatene for fjerde kvartal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.