Shippingbransjen så vel som oljeindustrien, forbereder seg på nye miljøkrav som trer i kraft i 2020. Da har den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) bestemt at svovelutslipp fra skip skal reduseres kraftig. Det blir dyrt for dem som ikke tar grep.

De nye reglene fra IMO innebærer at man ikke får lov til å brenne bunkersolje uten å ha «scrubbere» på skipene som renser drivstoffet. John Fredriksen har ingen planer om å ligge etter i løypen.

Bestiller 16 «scrubbere»

Hans tørrlastrederi Golden Ocean Group har inngått en avtale om å kjøpe 16 eksosrensesystemer («scrubbere») med opsjon på ytterligere ni. Det skriver selskapet i kvartalsrapporten som ble lagt frem fredag.

«Scrubberne» skal installeres på rederiets capesize-skip. Capesize er de største tørrlastskipene som finnes og har fått navnet fordi de opprinnelige var for store til å passere Suezkanalen og måtte seile forbi Kapp det hode håp eller Kapp Horn.

«Effekten av de nye reguleringene om å redusere svovelutslippene fra 2020 vil kjennes tvers igjennom hele shippingbransjen», skriver Golden Ocean i kvartalsrapporten.

Arne Fredly-kontrollerte Hunter Group har også gjort seg klar for endringene. I april inngikk Fredly på egen hånd kontrakt om kjøp av fire store oljetankskip og opsjoner for tre til for fem milliarder kroner. Skipene er installert med «scrubbere» og er Fredlys veddemål på et tankmarked han mener ikke har forberedt seg godt nok på de nye reguleringene.

Store skip tjener dobbelt så mye

Golden Ocean skriver at spesielt prisene på drivstoff er ventet å stige, og at differansen mellom drivstoff med høyt svovelinnhold og drivstoff med lavt svovelinnhold er ventet å være høy.

«Dette vil gi et betydelig konkurransefortrinn for drivstoffeffektive skip. Selskapet er posisjonert godt før implementeringen av disse reguleringene med en moderne, drivstoffeffektiv flåte med en snittalder på fem år,» skriver rederiet.

Ifølge rederiet har ratene holdt seg høye i tredje kvartal, og capesize-skipene tjener for øyeblikket dobbelt så mye som mindre skip.

Lønnsomme

Rederiet kan også se tilbake på et kvartal med lønnsomhet, i motsetning til fjorårets andrekvartal da pengene rant ut av selskapet.

I andre kvartal fikk Golden Ocean et resultat før skatt på ni millioner dollar av en omsetning på 141 millioner dollar. Det er rederiets fjerde lønnsomme kvartal på rad. Til sammenligning fikk rederiet et resultat før skatt på minus 12 millioner dollar i andre kvartal i fjor av en omsetning på 100 millioner dollar.

I løpet av de siste 12 månedene har selskapet generert en kontantstrøm på 150 millioner dollar på driften.

– Selskapet drar for øyeblikket fordel av den strategiske beslutningen om å dreie flåten vår om mot større skip da det maksimerer selskapets mulighet til å dra nytte av et marked i bedring, sier Golden Ocean-sjef Birgitte Ringstad Vartdal i kvartalsrapporten.

Golden Ocean betaler et utbytte på 0,10 dollar aksjen i andre kvartal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Står oppført på «verdens største svarteliste»
Hva har disse og tusenvis av andre nordmenn til felles med tunge kriminelle og internasjonale terrorister?
01:35
Publisert: