Hurtigruten hadde opprinnelig bestilt motorer til å konvertere seks skip fra dieseldrift til LGN, det vil si flytende naturgass som drivstoff. Nå er motorene til tre av skipene avbestilt, skriver Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at planen fortsatt er å bygge om tre skip til LNG-drift.

– Ingen prosjekter er kansellert eller droppet. Men i kjølvannet av koronakrisen kan det komme endringer og justeringer. Tre av skipene skal oppgraderes til batteri- og gassdrift som planlagt. Disse blir også de første cruiseskipene i verden som går på biogass. Ytterligere ett skip er allerede ferdig oppgradert med helt nye lavutslippsmotorer og annen teknologi, sier Ege.

Han opplyser at rederiet vil bruke biodiesel for å oppnå de nødvendige CO2-reduksjonene i henhold til kravene fra Samferdselsdepartementet.

Hurtigruten og Havila Kystruten skal fra 1. januar 2021 dele på ruten mellom Bergen og Kirkenes. Et krav fra Samferdselsdepartementet i anbudskontrakten er at skipene skal ha 25 prosent lavere CO2-utslipp enn dagens flåte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.