Han var viseadministrerende direktør og soleklar arvtager til shipping- og verftskonsernet JJUgland i Grimstad. Men Lars T. Ugland (65) mistet arven. Da faren Johan Jørgen Ugland døde i 2010 fikk den tidligere kronprinsen i rederiet «ikke så mye som en binders», etter eget utsagn. En

langvarig konflikt mellom far og sønn gjorde at Johan Jørgen hoppet over en generasjon og overlot hele rederiet og familiegården til dattersønnen Knut Nikolai Tønnevold Ugland (27). Verdiene i boet ble anslått til rundt tre milliarder kroner. Lars fikk lovens minimum – en million kroner.

Bedre å bygge

Siden den gang har Lars T. Ugland fra sin base på Isle of Man bygget opp sitt eget rederi. Seks nybygde supramaxer er så langt kontrahert og levert fra Uglands hoffleverandør Tsuneishi i Japan, og ytterligere to brukte er kjøpt. De fire siste er overtatt i løpet av de siste syv måneder.

Anslått verdi på skipene er 180 millioner dollar.

– Nå kan du vel kalle deg reder?

– Det har jeg blitt kalt selv da jeg ikke var det. Men ja, jeg kan vel det nå, sier Ugland.

– Selv om markedet er elendig føler jeg ikke at vi har tatt for stor eksponering. Vi har gjort en god deal med disse skipene, mener han.

Det er LT Ugland Bulk som eier skipene. Hvem som eier morselskapet LT Ugland Shipping, vil han ikke ut med utover at det eies av et familietrust. Inntil nylig var fetteren Andreas Ove Ugland (sønn av Andreas K.L. Ugland) styreformann i LT Ugland Shipping. Men stort arbeidspress og geografisk avstand til Cayman, der Andreas Ove har sin virksomhet, gjorde at Lars nå har overtatt.

– Det føles spesielt bra å få til noe på egen hånd etter all turbulensen som var mellom meg og min far fra 2001 til han døde i 2010. Uroen i familien er nå historie. På mange måter føles det bedre å bygge noe selv enn å forvalte en arv. Jeg har et veldig bra team rundt meg og vi har vist at vi har fått til noe. Det føles egentlig veldig bra, sier Lars T. Ugland.

– Hvordan går butikken?

– Vi tjener penger hver eneste dag. Men regnskapstall får du ikke av meg, sier han

Mens LT Ugland Management står for kommersiell drift av skipene er teknisk drift plassert hos Thome Ship Management for seks av dem og hos Univan for de to siste.

Vil ikke bremse

Skipene som ble overtatt i 2009/2010 hadde femårs certepartier hos RWE, Lauritzen og Grieg Star. De siste skipene går på kortere avtaler. For det siste skipet, Molly Manx (oppkalt etter bikkja), er det inngått en tre til femmåneders avtale med danske Norden.

– Vi har ikke begynt å forhandle om eventuell forlengelse av avtalene ennå. Vi håper på bedre rater i løpet av høsten.

– Og det ser du optimistisk på?

– Snarere enn å være nervøs og bremse, håper jeg styret vil gå inn for ytterlige investeringer. Vi ser for oss muligheter med nye typer skip. De er mer driftseffektive. Og bare på drivstoff vil vi kunne spare 2000 dollar om dagen, mener Lars T. Ugland.

I likhet med faren, som var aktiv reder til han døde som 88-åring, har ikke 65-åringen tenkt å bli pensjonist på en stund.

– Jeg holder nok på i noen år til. Kanskje til jeg er 70? funderer Ugland.

Lars T. Ugland har tre døtre mellom 39 og 45 år. Den mellomste, Tine, jobber i mannskapsavdelingen hos V. Ships i Oslo. Videreføring av aktivitetene i faderhuset har så langt ikke vært diskutert.

– Tiden får vise hvordan vi løser det, sier Lars T. Ugland til Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.