Etter feilslåtte oppkjøpsforsøk på tankkonkurrentene DHT Holdings og Gener 8 Maritime, ser skipsreder og shippingmilliardær John Fredriksen seg om etter nye oppkjøpskandidater for å sikre seg flere tankskip.

– For å ha en betydning i dette markedet må du har størrelse, så jeg er klar for å kjøpe tankskip hele tiden, sa Fredriksen i et intervju i Oslo tidligere denne måneden, ifølge Wall Street Journal. 

Han har står klar med store summer for å skaffe nye skip til flåten sin. 

– Jeg er klar for å investere mer enn to milliarder dollar på oppkjøp, sa Fredriksen, som understreket at han heller ser for seg å kjøpe opp selskaper helt, fremfor å kjøpe tankskip fra konkurrenter.

Frontline gir opp oppkjøpsplaner

Wall Street meldte mandag at det John Fredriksen-dominerte tankerederiet Frontline gir opp jakten på konkurrenten Gener 8 Maritime. En fusjon mellom Frontline og Gener 8 ville ha skapte verdens største tankrederi, med 43 av de aller største supertankerne, såkalte VLCC (very large cruce carriers). 

Avisen skrev samtidig at markedsforholdene har endret seg og at Frontline derfor pauser oppkjøpsjakten inntil videre.

Frontline har tidligere gjort gjentatte forsøk på å overta tankrederiet DHT, som har avvist samtlige. Nylig led Frontline nederlag i et rettslig forsøk på å stanse DHT-hovedaksjonær BW Group fra å blokkere selskapets oppkjøstilnærmelser.

Frontlines administrerende direktør Robert Hvide Macleod sa til TDN Finans mandag at rederiet ikke jobber videre med kjøpt av selskaper for tiden, da de heller ser verdiskapningsmuligheter gjennom egen flåtefornyelse. 

Legger skylden på amerikanske hedgefond og Kina

John Fredriksen, som dominerer store shippinggiganter som Frontline, Golden Ocean Group og Ship Finance International, tror shippingselskaper kommer til å måtte skrape tre ganger så mange tankskip i år som de måtte i fjor, samtidig som det kommer få nye skip til markedet. 

– Rundt 150 VLCC, eller omkring 20 prosent av den eksisterende flåten kommer til å bli skrapet de neste par årene, sa Fredriksen ifølge Wall Street Journal.

Fredriksen legger skylden på amerikanske hedgefond og kinesiske statseide shippingselskap for nedgangen i de globale shippingmarkedene de siste årene. Ifølge sjefer i sektoren kjørte amerikanske investorer om lag 30 milliarder dollar inn i shippingindustrien fra 2009 til 2015 og forverret den allerede mettede kapasiteten i markedet, skriver avisen. 

«Har holdt på med verre enn Seadrill»

Fredriksen er for tiden også opptatt med restruktureringen av det hardt prøvede riggselskapet Seadrill, der det seneste restruktureringsforslaget innebærer store tap for eierne av selskapets obligasjonslån og at det vil være minimale verdier igjen til selskapets aksjonærer.

I forbindelse med fremleggelsen av restruktureringsforslaget opplyste selskapet også om at en restrukturering sannsynligvis vil innebære bruk av lignende rettsprosesser som finnes under den amerikanske konkursbeskyttelsen, Chapter 11. 

Alle utfordringene til tross, så er ikke Seadrill den verste situasjonen Fredriksen har stått i, ifølge ham selv. 

– Det er vanskelig å svare på om selskapet kommer seg ut av restruktureringen, men så lenge jeg støtter den kommer vi til å klare oss. Vi har holdt på med verre situasjoner enn Seadrill tidligere, men vi klarte oss, sier Fredriksen. (Vilkår)

Indiskret lykkepille
Selv ikke grå lakk gjør Mercedes-AMG GT C roadster diskret.
00:50
Publisert: