Torsdag publiserte DNs søsteravis TradeWinds et stort intervju med den norsk-kypriotiske shippingmagnaten John Fredriksen, der han uttalte at han ville trekke seg tilbake, og lette etter noen andre til å ta over shippingimperiet. Fredriksen eier tankrederiet Frontline, og en lang rekke andre selskaper knyttet til shipping, rigg, og lakseindustrien.

– Mine døtre skal ikke måtte leve med den jobbhverdagen jeg har hatt, sa han i intervjuet med bransjeavisen.

DN siterte TradeWinds' sak med tittelen «John Fredriksen vil ikke overlate imperiet til døtrene». Dette reagerer Kathrine Fredriksen på. Hun peker på at det bare var shipping- og offshoredelen av virksomheten faren uttalte seg om, og at vinklingen derfor er svært misvisende.

– Det stemmer at vi hverken har eller skal ha en rolle i tilknytning til familiens eierandeler innen shipping- og offshorevirksomheter. Men, dette er en del av familiens samlede portefølje som er av stadig mindre betydning, skriver hun i en epost.

– Vi har de siste årene jobbet med å diversifisere porteføljen og utvikle organisasjonen i Seatankers Management, som er hovedselskapet i familiestrukturen. I dag står shipping- og offshorevirksomheten for 20 prosent av familiens samlede aktiviteter. De øvrige 80 prosent er knyttet til eiendom, sjømat og finansielle investeringer, og det er i disse sektorene vi jobber som aktive eiere, fortsetter hun.

Verdier på 75 milliarder

Hun og søsteren har de siste årene hatt flere ledende styreverv i farens selskaper. I offentligheten har de den siste tiden markert seg spesielt etter kunstavtalen med Nasjonalmuseet. (saken fortsetter under videoen)

Søstrene Fredriksen på julelunsj
Døtrene Kathrine og Cecilie hastet forbi fremmøtt presse, da de ankom farens tradisjonsrike julejunsj på Theatercaféen i Oslo.
00:26
Publisert:

Cecilie Fredriksen er i dag styremedlem for Fredriksens inkassoselskap Aktiv Kapital. Kathrine Fredriksen er styremedlem i tankrederiet Frontline og gassrederiet Golar.

Eierposten med størst verdi i Fredriksen-systemet er i lakseselskapet Mowi, med omtrent 16 milliarder kroner, mens andelen i eiendomsselskapet Norwegian Property er på rundt fire milliarder kroner.

Ifølge Bloomberg er han nå god for over åtte milliarder dollar eller mer enn 75 milliarder kroner. Kathrine Fredriksen skriver i eposten at det ikke er tilfeldig at de satser på flere områder enn bare shipping.

– Dette er en planlagt og villet utvikling for å spre risikoen i familieselskapet og skape grunnlaget for bærekraftig forvaltning av familiens verdier. Vi vil fortsatt være delaktige i utviklingen av shipping og offshore fremover, men i langt mindre grad enn pappa. Dette er i hovedsak hans ansvar, mens vi fokuserer på den øvrige virksomheten. Ryktene om vår utfasing er altså betydelig overdrevet – den er faktisk helt feil, skriver hun.

Vil gå tilbake til røttene

I intervjuet med TradeWinds sier Fredriksen at han er på jakt etter investorer som kan kjøpe seg inn i imperiet. Han vil også finne de riktige personene til å styre rekken av selskaper.

– Det må være folk som er smartere enn meg, som tenker langsiktig og som kan ta dette lengre, sier han.

John Fredriksen tror han fortsatt vil være den største aksjonæren, selv om han overlater kontrollen til andre. Han vil også fortsette med shipping på egen hånd.

– Jeg vil fortsette med shipping-virksomhet privat, eie og operere noen skip ved siden av alle de børsnoterte selskapene. For meg vil dette være å gå tilbake til røttene på en måte, sier han til TradeWinds.

Fredriksen startet shipping-karrieren allerede på 60-tallet. Som tankreder ble han viden kjent for sin risikovilje da han fraktet iransk olje under Iran-Irak-krigen på 1980-tallet. Hans faste bord på Theatercaféen i Oslo bærer navnet Kharg, etter den iranske tankterminal-øya. Fredriksen fikk etter hvert kallenavnet «Storeulv». I 1986 etablerte han seg på Kypros, og fikk etter hvert kypriotisk statsborgerskap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.