Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent.

Nat offentliggjorde nylig sin avtale om rammelån på 500 millioner dollar med DNB, Nordea og Seb på Det amerikanske finanstilsynets sider, Edgar. Der fremgår det at en av betingelsene i avtalen er at Nat til enhver tid skal ha en markedsverdi på 400 millioner dollar – tilsvarende en kurs per aksje på minimum 2,82 dollar.

Under grensen

I vår hadde aksjen ligget under grensen i flere måneder, etter at Nat hentet inn over 900 millioner kroner i en upopulær kapitalutvidelse i desember i fjor.

I mai ga bankene henstand ved å stille strenge betingelser til Nat-sjefen.

Rentemarginen på lånet økte fra 4,45 til 6 prosent. Siden har Hansson solgt ti skip, og så langt nedbetalt lånet med 46 millioner dollar fra salget. I tillegg har han betalt ned 12,5 millioner fra kapital frigjort fra nybygg. Gjelden til bankene var ved utgangen av november på 333 millioner dollar.

Nat fikk også pålagt en sterk begrensning av adgangen til å betale utbytte, som har vært Hanssons varemerke i alle år. Det førte til at utbyttet de siste to kvartalene, endte på til sammen tre cent per aksje, en nedgang fra 18 cent i samme periode i fjor og 51 cent året før.

Stilte krav

Bankene stilte også krav om at Hansson må betale like mye ned på lånet som han betaler i utbytte til aksjonærene.

Når kursen igjen er langt under bankenes krav, gjør det situasjonen vanskeligere for Hansson når han nå jobber med å få en ny finansieringsløsning på plass. Avtalen som lemper på vilkårene gjelder ut året, men Hansson har trolig fått henstand til utpå nyåret.

I meldingen Nat la ut i slutten av november går det også frem at rederiets ledelse vurderer ulike finansieringsalternativer, og at de venter å ha klar en ny finansiering innen utgangen av 2018 eller i begynnelsen av 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.