Shippingselskapet Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, som i utgangen av 2018 eide totalt 28 oljetankere, sementskip og tørrlastskip, hadde et resultat etter skatt i morselskapet på minus 192,6 millioner dollar, eller 1,67 milliarder kroner.

Årsaken til det enorme underskuddet er nedskrivninger i datterselskaper på 196,9 millioner dollar, eller 1,7 milliarder kroner.

2018 var ikke det første året selskapet skrev ned for milliardverdier.

Året før, 2017, nedskrev rederiet datterselskaper for 1,57 milliarder kroner, som betyr at Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi har nedskrevet datterselskaper for drøye 3,27 milliarder kroner de siste to årene.

Har 252 mill. kroner igjen i kassen

I utgangen av 2018 hadde shippingselskapet totalt langsiktige eiendeler for 7,38 milliarder kroner. Dette var 1,1 milliarder mindre enn de hadde i utgangen av 2017.

Kontantbeholdningen i konsernet var i 2018 på 29,2 millioner dollar, knappe 252,5 millioner kroner. Dette var en nedgang fra 55,6 millioner dollar, 480,9 millioner kroner, året før. Egenkapitalandelen i selskapet var i utgangen av 2018 på 38,2 prosent.

Shippingselskapet opererer ut fra Bergen, men har også kontorer i Singapore, Manila og Filippinene.

Omsetningen i konsernet var omtrent som i 2017, på 234 millioner dollar.

Eierstrukturen i selskapet er 15 prosent av Kristian Gerhard Jebsen Group Limited og resten av Pine Limited.

Avviste «beaching» i India

Tidligere i juli kunne DN melde at to av skipene fra Bergen-rederiet har endt opp på strender i India.

Skipene seilte under norsk flagg, så skiftet de til Bahamas-flagg før de kort tid etter ble sendt til opphugging på en strand i India.

Organisasjonen Shipbreaking Platform mente huggingen kan være ulovlig ettersom skipene skiftet flagg relativt få måneder før de ble sendt til opphugging i India, som norsk lov nå forbyr for norskflaggede skip.

Rederiet forklarte at de ikke skiftet flagg for å sende skipene opp på stranden.

– Endring av flagg ble gjort før EU-reglene ble innført. Skifte av flagg ble ikke besluttet basert på de da kommende EU-regler, skrev Ole-Johan Haahjem, som leder bergensrederiets «Fleet Management»-selskap, i en epost til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.