– Dette er en viktig økning etter at man fram til 2015 så en nedgang i både skip og tonnasje i skipsregisteret, sier fungerende avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratets avdeling Skipsregistrene, Ole Kamlund.

Ett av skipene som de siste dagene har bidratt med mye tonnasje i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), er tankskipet Eco Queen. Dette er søsterskipene til Eco Future og Eco Leader som ble flagget til NIS i sommer.

Eco Future er en nybygd oljetanker på 336 meter som ble levert til Wilco Eco Tankers 2 i august. Det går sammen med søsterskipene inn i NIS som et av verdens lengste skip. Eco Queen overleveres 20. september og det fjerde fartøyet i serien – Eco Seas – overtas 5. oktober.

Fra januar 2015 til midten av september 2016 så har NIS økt fra 522 til 573 skip. Samlet utgjør bruttotonnasjen i NIS nå 14,8 millioner tonn.

– Vår stemme i de internasjonale maritime foraene, da først og fremst FNs sjøfartsorganisasjon IMO, vektes ut fra hvor stor flåte vi har målt i tonnasje, så dette er både en positiv og viktig utvikling, påpeker sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Følg markedet på DN Investor

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

Se DNtv:
Bjerke: - Alt som skjer i DNB er mitt ansvar
Samtidig opplyser styreleder Anne Carine Tanum at DNB-styret ikke kommer til å stille spørsmål ved konsernsjef Rune Bjerkes stilling i kjølvannet av Hjort-rapporten.
01:10
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.